Práve tu sú 133 návštevníci a žiaden člen nie je on-line
|
D 8614/00 The real boombox!!! |
8.12.2012
Konečne nadišiel ten čas, kedy môžem vyradiť nejaký boombox aj z oficiálnej (neudržiavanej) sekcie tejto stránky s názvom "Pripravuje sa". Niekoľko mesiacov, dá sa povedať, že už aj rokov tu tróni tento Philips D 8614 - jednokazetový stereorádiomagnetofón, vyrobený žiaľ väčšinou z plastu, čo ale neznemaná, že váži 1,5 kilogramu. Tomuto stroju sa už smelo dá povedať, že je to BOOMBOX, mašina, ktorá má svoj charakteristický look a už pomaly aj zvuk, ktorý sa od kazeťákov typu "boombox" očakáva. Rádio má rozsah do 108 MHz, čo je v našich končinách celkom fajn, pretože aj v týchto diaľkach sa nachádzajú vysielače tlačiace rôzne komerčné diskotékové sračky typu Lady GaGa, alebo už aj zo záchodového vrchnáka vyliezajúci rapper PSY so svojim zoofilným hitom Gangnam Style.
Tak, toľko kultúrna vložka na úvod, poďme sa lepšie pozrieť na históriu tohto modelu. Písali sa roky 1982 až 1984, kedy v susednom Rakúsku kvitol ten nami strašne neznášaný imperializmus, zloba a postrach socializmu - súkromné vlastníctvo výrobných prostredkov, takzvaný kapitalizmus. Fuj, aké nechutné a pozrite sa na výsledok tohto zahnívajúceho kapitalizmu, otrasný magnetofón, hranatý, buržoázne prvky ako strieborné gombíky, gýčové LED indikátory, o ktorých podnik Tesla v tých rokoch ani nechyroval. No takéto niečo sme si teda do republiky nepustili!!! Ba čo viac, rozhodli sme sa, že si takéto vieme vyrobiť aj sami!!! A tak vznikol legendárny šrot a kazimrd značky Tesla Condor. Ale dobre, až tak to nebolo, ale vysvetlenie bude uvedené nižšie.
A teraz všetci do mňa kamene, balvany!!! Kľudne, za svojim si stojím, mám totižto tieto stroje doma 3 a viem presne o čom hovorím. No nie, niektoré veci treba uznať, ale o kvalite spracovania, presnosti a vytrvalosti súčiastok Condora sa dá veľmi živo diskutovať. Nebudem tu do detailu rozoberať v čom je dobrý, zlý Condor oproti tomuto modelu, pretože aby sme uviedli veci na pravú mieru, konkrétne tento Philips D 8614 nie je základom pre model Condora. Síce sa mu podobá, ale presne tento typ Philipsu to nie je. nedávno som našiel originál na internete, ale zabudol som si ho uložiť a dnes som ho nevedel nikde nájsť. Žeby sme vyhlásili súťaž "Kto nájde originál Condora, dostane ... " Pre zaujímavosť, moju manželku napadlo, že keď už fotíme, tak postavme vedľa seba týchto rivalov a urobme spoločnú fotku! Pod článkom v galérii si môžete pozrieť výsledok. Celkom im to spolu sluší. Pri samotnom fotení sme chceli, aby na oboch rádiách svietili LEDky, tak sme na oboch pustili rádioprijímač a mne padla sánka. Dynamika zvuku Condora strčila do vrecka tento Philips a v hodnotení parametru AUDIO si Condor drží dosť veľký náskok pred touto D 8614-kou. Keby som šiel do detailov, Philips má funkciu Loudness, ktorú napríklad Condor nemá, ale fakt, no záverom: Condor šumí viac, ale hrá krajšie, pričom Philips šumí menej, ale zato aj ten zvuk je o nejakú tú triedu horší. Uvediem ešte výkon zosilňovača, pri sieťovom napájaní je to pri 4 ohmoch 2 x 5 W, pri batériovom napájaní výrobca udáva výkon 2 x 3,5 W.
Kazetová mechanika je tradične na zaplakanie, veď Philips, čo si budeme hovoriť, nechutné plastové prepážky, tiahla, proste brrrrrr. A to všetko vovnútri prístroja poprepájané tvrdými vodičmi, ktoré sa lámu na počkanie a ich priemer je o niečo menší ako medené káble v silovej elektroinštalácii nášho domu. Katastrofa!
Nedá sa pri tejto príležitosti neuviesť aj kvalitu jednotlivých plastových dielov kazetovej mechaniky. To bol celý kameň úrazu, prečo tento model stál celé tie roky na polici a neprítomný v mojej zbierke na internete. Aj keď konštruktéri vo firme Philips nemohli vedieť a určite netušili, že sa týmto bude niekto zaoberať aj o 30 rokov neskôr, áno, o chvíľu má 30. narodeniny, ale čo im nevyšlo v celej plejáde ich výrobkov, boli ich charakteristické oranžové kolieska osádzané do všetkých modelov od 70. až do konca 80. rokov. Farba by nevadila, ale to, že polčas rozpadu koliesok sa pohyboval cca od 20. roku života zaraďuje Philips medzi priekopníkov výroby "kurvítok" v kazetových mechanikách. To sa pokiaľ viem, nepodarilo žiadnemu výrobcovi v tých dobách.
Myslím, že je na čase pristúpiť k rukolapným dôkazom. Na tomto obrázku vidíte torzo kolieska, ktoré ostalo, keď som koliesko dal dole z jeho uchytenia. To som ešte nevedel, že sa mi bude v rukách totálne rozpadávať. Definitívna verzia rozpadu je na tomto obrázku. Čo ďalej? Kde vezmem také koliesko? Nasledovalo browsovanie po rôznych fórach, kde som narážal na ten istý problém majiteľov takýchto Philipsov. A samozrejme náhradné diely? Nemožné zohnať. Áno, niekto uviedol nejaký kontakt v Španielsku, alebo v myslím že Argentína. No ďakujem, tadiaľto asi nie. Tak šiel milý Philips kľačať do kúta a už som sa pomaly lúčil s tým, že ho niekedy spojazdním. ALE....
Two years later.....
Môj ctený kolega z Moravy, ktorého si veľmi vážim po stránke zručnostnej (osobne sa neviem vyjadriť, lebo sme spolu ešte nechlastali, takže aký je parťák ešte neviem) mi podal nezištnú pomocnú ruku, keď som na jeho stránke videl to, ako kúpil onoho času z Aukra dosť dobrý rádiomagnetofón Philips D 8814. A mal rovnaký problém. Lenže, jeho šikovnosť sa s týmto problémom vysporiadala viac než hrdinsky. Výsledok si môžete pozrieť na jeho stránkach. Toto ma vyprovokovalo k tomu, aby som zahodil svoju hanblivosť a oslovil ho, či by mi také niečo nevyrobil aj na môjho pacienta v počte dvoch kusov. No a namiesto reptania ako nemá čas, nevie kedy sa k tomu dostane, nemá peniaze na elektrinu, lebo ten jeho sústruh má vysokú spotrebu, mi veľmi ochotne vyšiel v ústrety a dokonca si dovolím tvrdiť, že ma hnal k tomu, aby som konečne premeral to koliesko a poslal mu parametre. Ani nie o dva týždne aj s liknavosťou poštovej služby boli kolieska doma! Moment, stále mi tu niečo chýba, resp. po inom povedané, niečo tu "postrádam". Jasné, ja som vám toho človeka zabudol predstaviť!!! Takže páni, pretože pochybujem, že sem nejaké dámy chodia, voalá, dovoľte mi, aby som vám tu v tomto článku predstavil záchrancu mojich dvoch kazetových mechaník Philips D 8614 - jeho veličenstvo KYBERNETICKÝ KRTEK von HANÁ! (Zlínsky kraj, Česká republika)
A nasleduje pár minút slávy:
Nad týmto textom vidíte logo, resp. záhlavie stránky www.nebe.wbs.cz , ktorá mu patrí a kde som sa dopustil krádeže jeho loga.
Vrelo odporúčam si pozrieť túto stránku, lebo sa na nej nachádza jeden lepší kus ako druhý s celkom dobrým popisom a veľmi peknými a kvalitnými fotografiami. Kto to vlastne je a o čo mu ide, si môžete prečítať na tomto linku.
Na Hlavnej stránke sa nachádza aj článok, ako vznikali tieto kolieska aj s pokecom, prečítajte si. V náhľadoch si dovolím ukázať, ako vznikali tie moje:
Pán Krtek vyslovil vetu, že síce tie kolečká nevyzerajú ako z učebnice pre obrábačov (sústružníkov), ale účel plnia. Môžem potvrdiť, a skromnosť nie je na mieste, pretože tie kolieska sú dá sa povedať na mikrometer vyrobené podľa nákresu, žiadna vôľa ani prílišná tesnosť, veľký rešpekt. Veľakrát som poukazoval aj v jeho Návštevnej knihe na jeho šikovnosť a zručnosť, a touto prácou to iba potvrdil. Ako odmena mu bude určite niečo vymyslené, lebo povedal, že peniaze kazia charakter, ale to zase vieme my, že bude niečo na revanš. A ako bonus získa reklamný priestor na mojej stránke, dajme tomu Výroba a predaj hybných častí do vintage mechaník........ Ešte raz aj takýmto spôsobom vďaka. Niekto si povie, no dobre, čo, má sústruh, dá tam kus silonu, zapne, nechá bežať, nahodí deličku, zadá počet zubov....... No jasné a Arabela otočila zlatým prsteňom....
Teraz vám poviem, ako to celé začalo a uvediem veci na správnu mieru, pretože z úvodu článku môže byť zrejmé, že toto je jediný kus, ktorý mám a o chvíľu sa dozviete odpoveď, prečo sa vyrábali kolieska dve.
Niekedy v máji roku Pána 2010 som si kúpil môj prvý takýto boombox. Po snahe dať ho ako tak dokopy, som stroskotal na rade problémov, ktoré vyústili do stavu, že sa mašina ocitla v dlhom rade čakateľov na repasáciu. A práve aj kvôli spomínanému rozpadnutému koliesku. V sekcii Pripravuje sa bol článok, ktorý už bol kvôli neaktuálnosti odstránený, kde bol tento Philips uvedený ako čakateľ na repasáciu. V tých časoch bolo vysvetlenie takéto:
"Už niekoľko mesiacov sa pasujem s týmto Philipsom, po nespočetných demontážach a spätnej montáži mechaniky to stále nebolo ono. Tento prístroj som nadobudol s odskrutkovanou audiohlavou, visiacou iba na káblikoch. "Veď to tam treba iba prišróbovať, inak je to funkčné.." - bolo tvrdené pri predaji. Iste, ono je to naozaj jednoduché len tak od oka nastaviť úroveň dotiahnutia skrutiek, ktoré boli iba na pružinkách, žiadny dištančný stĺpik určujúci presnú polohu na fixnom očku pravej strany audiohlavy! A ešte k tomu, keď závity boli postŕhané tak, že mi odtiaľ hlava dvakrát vyletela zo závitov. Po vyriešení tohto problému som si myslel, že hotovo, ale opak bol pravdou. Mechanika nie a nie sadnúť si aby to hralo na ucho normálne, vždy sa našlo frekvenčné spektrum, ktoré bolo uhnuté. Nakoniec som zvolil ten najprijateľnejší kompromis a poskladal mašinku k spokojnosti. Pri prehrávaní bolo všetko OK až keď som sa lepšie prizrel do šachty, zistil som, že unášač nenavíja odbavenú pásku! Prečo? Kolíska, ktorá flexibilne uhýba na strany v závislosti od smeru potreby navíjania pásky sa síce nahla na tú správnu stranu, ale to bolo všetko. Instantne ma išlo vystrieť, keď som zistil, že po rokoch si ozubené koliesko povedalo, že sa mu vylomí asi 15 zúbkov a bude mi robiť nervy naďalej. Nedá sa nič robiť, zháňam to koliesko, alebo resp. tomu najviac podobné. Od jedného Rakušáka už som mal sľúbený presne tento Philips na súčiastky, ale keď ho mal doniesť, tak nezávisle od seba mi vyrozprával rovnaký príbeh s ozubeným kolieskom aký som mal ja. Koliesko sa mu vyslovene rozpadlo v rukách ako spráchnivelé drevo a koniec. Takže milý kazeťáčik išiel kľačať do kúta poličky a čaká sa na vhodného darcu orgánov.
Samozrejme o pokračovaní prác tu budem priebežne dopĺňať informácie. Zatiaľ z dňa 27.6.2010 všetko."
Ako som napísal vyššie, čas plynul a čakal som na ďalšieho kapra. Čakal, čakal, až som sa dočkal. Podarilo sa mi tento rok v lete zohnať druhý kus takéhoto magnetofónu a mojim jediným prianím bolo, aby to kritické koliesko bolo celé, aby sa dalo relevantne odmerať, spočítať zuby a dať podľa neho vyrobiť nové, trvácnejšie. Osud bol voči mne tak zhovievavý, že prístroj bol plne funkčný a mohol som bez ujmy vyoperovať patričné koliesko, premerať, zakresliť a poslať elektronickou potrubnou poštou na Moravu, kde mi môj záchranca vyrobil podľa predlohy nové a trvácnejšie.
Takže situácia je momentálne taká, že môžem pomaly dávať dohromady aj ten druhý kus, kde ma však ale čaká veľmi ťažká skúška trpezlivosti osadenia audiohlavy do nejakých úchytov, pretože ako som písal, umelci, ktorí ladili hlavu predo mnou postŕhali závity a úchyty tak, že hlava visí iba na káblikoch. Toto je však beh na dlhú trať a v rebríčku priorít bude tento úkon veľmi nízko. Jeden kus mi už hrá a druhý, ten má čas.
Pred záverečným hodnotením si ešte pozrime zopár servisných fotografií. Tu sa musím priznať, a oznámiť, že aj druhý môj milovaný fotoaparát Fuji Finepix S5000, ktorý robil prenádherné fotografie mi odišiel a kúpil som si namiesto neho jeden "reportážny" vreckáč Panasonic DMC-LS5. Mohol som radšej stúpiť do psieho hovna, ktoré nám občas pre bránkou nechajú venčiace sa psy retardovaných majiteľov. Razil som teóriu, že s mojou zrkadlovkou Nikon D90 nemusím robiť všetky fotky a pri práci, keď špikujem nejaký boombox, mi bude stačiť aj takýto príručný foťáčik, ktorý bude spratný a nebude na stole zavadzať a v prípade, že sa mi ho podarí zhodiť zo stola, nebude ho taká škoda. Tak isto, keď sme rekonštruovali dom, potreboval som fotiť kade vedú vodovodné trubky, el. inštalácia, na toto bol dobrý akýkoľvek foťák. Hmm, táto teória fungovala, až kým som nefotil servisné fotky pri repasácii. No hrôza, grc, prúser, hanbím sa za to, musím to prehodnotiť, nižšie v článku budete môcť vidieť, aké fotky robí tento fotoaparát. Dobre, stál 50€, ale aj to tak vyzerá. Akonáhle je málo svetla, amen tma, zrní, šumí, rozmazáva. Tak to skúste nejak prekusnúť a ja prehodnotím použitie iného foťáku do budúcna.
Poďme sa teda pozrieť ako vyzerá tento stroj zvnútra. Po odstránení zadného krytu sa vynorí otrasný pohľad na spleť neprehľadnej elektrárne a napevno naletovaných káblov. Niečo také ako svorkovnica výrobca nepoznal. Hlavným cieľom bolo v tomto prípade dostať sa do útrob kazetovej mechaniky. Vybrať ju z osídiel plastovej bedne vyžadovalo veľa opatrnosti. Tá brutálna, na prvý pohľad bezcieľne vyzerajúca spleť káblov budila repšekt a zo strachu som si narobil veľa fotografií, pretože si neviem predstaviť hľadať, odkiaľ sa odtrhol ten či ten kábel, ktorý mi odstrelil z dosky. Celá elektráreň bola ešte zaklincovaná modulom nahrávacej elektroniky, ktorá sa napichovala dlhými pinmi do dosky korekčného predzosilňovača. Aby som sa dostal k samotnému boľavému koliesku, bolo treba odklopiť kazetovú mechaniku spredu. A ideme k jadru veci. Tu bol pes zakopaný. To oranžové koliesko, ktoré vidíte v strede som mal v prvom kazeťáku na padrť a bez neho mechanika skrátka nefungovala. Teda fungovala, ale kto by neustále vyťahoval zhužvané pásky? Inkriminované koliesko sa nachádza na akomsi prítlačnom vretene, ktoré sa v závisloti od smeru posuvu pásu preklápa zľava doprava. Je to celkom neforemný kus plastu. Všimnime si, že koliesko nie je iba obyčajný kus placky so zubami, Zvrchu z pohľadu osky je časť mierne vyvýšená a zaistená násuvným krúžkom. Myslím, že krúžok je tam úplne zbytočný, pretože celý mechanizmus dosadne na plastové šasi celej mechaniky, odkiaľ nemá kde skĺznuť. Spodok je už plochý, zase to koliesko nemá takú zložitú stavbu.
A dostávame sa ku konfrontácii. Pozrite sa na toto. Jedna strana s vyvýšenou časťou a opačný pohľad. Oranžové koliesko originál, biele - dielo majstra Krtka. Dokonalosť sama o sebe. Tak poďme osadiť koliesko. Na tomto obrázku už je nasadené, vedľa len pre ilustráciu je položené pôvodné. Operácia sa vydarila, pacient sa rozbehol, môžeme skladať. No ale keď už som mal ten magič rozobraný, tak som si povedal, že dodržím tradíciu a rozkuchám ho do poslednej časti. Hurá do toho. Na konci odstrojovacej procedúry mi ostal iba predný skelet Toto bol pohľad zvnútra. Zvonka vyzerá skelet takto. Po vyčistení skeletu som začal nasadzovať hlavné reproduktory Model, ktorý ešte len čaká na repasáciu má reproduktory klasické, so šedočiernymi membránami, tieto sú štýlové - modré. Tým, že si už niečo na tomto svete niečo užili, bol som prvý, kto ich čistil od prachu. Nakoľko membrána nie je lakovaná, bolo treba čistiť zaprášenú membránu veľmi opatrne. Niektoré blany sa trhajú až veľmi nečakane rýchlo. Ešte k repromeničom, sústava je dvojpásmová, na hlavné reproduktory je bez kondenzátora, alebo inej výstrahy zavesený piezo menič. Vidíte ho v pravom hornom rohu zapojený cez tenké drôtiky. Po reproduktoroch som do predného skeletu zasadil dosku s LED indikátormi audio výstupu, vyladenia rádia a stavu batérie v jednom. Na už spomínaných tvrdých kábloch pospájané črevá vnútra rádiomagnetofónu bolo treba bezpečne potrebné zasadiť do prednej "masky" prístroja. Ako to urobiť bez odtrhnutia čo len jediného káblika? Zavolal som si na pomoc moju drahú manželku a dúfajúc, že sa jej budú triasť ruky menej ako mne, sme nakoniec celý ten chaos bez straty desiatky napratali do útrob skeletu. Pred tým som ešte pre istotu prehrial zopár studených spojov a vyčistil časť koncového zosilňovača od prachu a špiny, aby sa lepšie chladil. Ešte nasadiť hliníkový kryt chladiča koncákov a hor sa do finálnych prác zakrytia celého prístroja zadným panelom.
Posledné čistenie vonkajšej strany plastových častí a fotenie bolo záverečnou fázou uvedenia tohto zaujímavého prístroja do internetovej zbierky na tejto www stránke. Poťažkajme si ešte na záver tento boombox a pozrime sa, čo nám ukazuje pri pohľade spredu.
Tak ako? Zľava doprava? Dobre. Začíname veľkým 7 palcovým hlavným reproduktorom, ktorý vo výškach podporuje malý piezomenič. Jeho ego je posilnené čiernou kovovou mriežkou, ktorá je však iba proforma, doplnená akýmsi zvukovodom vedúcim dovnútra skeletu. Na pravej strane reproduktorovej časti je priestor na vstavaný mikrofón, v tomto prípade stereo, aj na druhej strane. Zaujímavosťou rádioškály je to, že klasicky ide ladenie od nižších frekvencií zľava doprava smerom hore. Tu je to naopak. Frekvencia 108 MHz FM je naľavo. Vedľa zelenej LED-ky na stereo je rad prepínačov vlnových rozsahov LW, MW, SW a FM. O poschodie nižšie potenciometre BALANCE, BASS, TREBLE, STEREO CONTROL, preínač funkcií PHONO, AUX, RADIO, TAPE, prepínač LOUDNESS a veľký regulátor hlasitosti VOLUME. O úroveň nižšie sú LED indikátory. Tie fungujú v režime používania rádioprijímača ako dvojitý indikátor. Vrchná rada LED diód ukazuje silu signálu rozhlasovej stanice, spodná rada úroveň kapacity batériového zdroja. Pre túto kontrolu sa nachádza vedľa tlačidlo BATTERY CHECK. Pri prevádzke TAPE funguje indikátor ako VU meter. Tak isto pri nahrávaní si môžeme korektne podľa neho nastaviť záznamovú úroveň. Napravo je hlavný vypínač prístroja. Tu som veľmi nepátral, ale mám silný dojem, že vypína obvody za sekundárom, pretože po vytiahnutí sieťovej šnúry z elektrickej siete nastane dosť výrazné lupnutie v reproduktoroch. Tento jav prebádam podrobnejšie, keď budem robiť na druhom kuse.
No a najspodnejšia úroveň, tu je priestor na kazetu, smerom doprava ovládanie kazetovej mechaniky. Podotýkam, že ovládanie je plne elektronické, mechanickými krosnami s motorovým pohonom. Jediné, čo sa ovláda mechanickým prevodom je extraktor kazety. Keď bol nový, dal sa mechanizmus otvárania kazetového priestoru nazvať tzv. SOFT EJECT MECHANISM, ale po tých rokoch hustá vazelína, ktorá brzdila dvierka pri otváraní stratila svoju hustotu, vytiekla, tak sa dvierka dnes otvárajú temperamentnejšie. Hľadal som vo svojich zásobách niečo strašne husté, ale nič, čo by sa dalo použiť, po ruke nebolo.
Ostáva už iba zopár prepínačov a tlačidiel, navrchu sú to prepínače voľby typu pásky NORMAL, CrO2, METAL, prepínanie riadenia zázanamovej úrovne (MANUAL/AUTOMATIC), tandemový potenciometrický regulátor záznamovej úrovne, a na úplnom spodku tlačidlá ovládania kazetovej mechaniky vrátane pauzy. Všetko to zakončuje 6,3 mm stereo jacková zásuvka na slúchadlá.
Pochvala patrí výrocovi za technickú dokumentáciu, presnejšie povedané Servisný manuál. Ten je urobený veľmi dôkladne a na rozdiel od iných firiem, graficky upozorňujú servisákov na rôzne technicko-demontážne vychytávky. Je to fajn, lebo pri týchto plastových krabiciach znamená jeden blbý pohyb skrutkovačom mimo smeru iba "puk" a je po držiaku...
A ešte jedno vysvetlenie na koniec. Prečo D 8614/00? Koncovkou xxxx/00 sa označovali prístroje konštruované na sieťové napätie 220V. Verzia na 240V (ktorá by sa mi hodila viac) má označenie xxxx/05.
Zvuk je príjemný, boomboxový, ale po rýchlom teste dnes večer ho Tesla Condor natrela ako pomazánku na chlieb. V žiadnom prípade to však nie je exponát hodný zatratenia. Vitaj v zbierke kámo!
|
Ďakovačka: Ešte raz Cyberpunkerovi Krtkovi za vyrobenie a dodanie dôležitého ozubeného kolieska!
Rok výroby: 1982 - 1984
Váha: 5,4kg
Rozmery d x v x h: 61 x 26 x 14 cm
Krajina pôvodu: Rakúsko
Späť na hlavný zoznam BOOMBOXY