'

| TA-F730ES Dvojkanálový audiozosilňovač triedy Extremely Standard |

30.3.2014
V mojich záznamoch je uvedený presne deň, kedy som tento monster zosilňovač priniesol domov aj s tunerom SONY ST-S730ES. Bolo to 7. apríla 2013, čomu bude dnes 30.marca 2014 skoro presne rok, čo som si hovoril, že by sa patrilo doňho pustiť a uviesť do tejto virtuálnej siene slávy.
Pocitovo sa musím vyjadriť k tomuto zosilňovaču, aby bolo jasné, prečo práve SONY TA-F730ES je môj favorit.
Vo svete je vyrobených kopec krabíc, ktoré zosilňujú audiosignál. Niektoré sú škaredé, hranaté, sparťanské, kvalitné, nekvalitné, až shitné, alebo deliac podľa farby - strieborné, alebo zase čierne, alebo zlaté.... Dve veci však majú spoločné. Ich úlohou je zosilňovať audiosignál a robiť radosť svojmu majiteľovi. Či sa to v praxi aj uplatňuje, určite rozoberať nebudem. Len poviem, že ak sa ma niekto opýta, ako by mal vyzerať, opakujem vyzerať moderný zosilňovač, ktorým sa budem hrdo pýšiť v obývačke, tak je to presne TENTO! Pre mňa ten najkrajší tvar a architektúra. Určite ste sa kopli pri uvedenenom slove "moderný". Uviedol som ho zámerne. Len sa pozrite ako sa líši tento skvost z roku 1989 od súčasného zosilňovača napr. ONKYO . Skoro ničím. Hranatá krabica, hlavne veľký gombík na VOLUME. Avšak požiadavka modernej doby - digitálne vstupy, výstupy, zvuk 5.1, 8.1... Nie ďakujem. Tento dvojkanál je pre mňa vrcholom uspokojenia nárokov na audio. A rozhodne nie sú tieto nároky, ktoré spĺňa tie najskromnejšie. Pripomínam, že zvuk je subjektívna záležitosť, každému to hrá v uchu a mozgu inak. Ja však môžem tento zosilňovač ohodnotiť ako nenažraného dravca, ktorý podá presne to, čo mu naservírujete s patričnou presnosťou vo zvuku a úžasným drajvom v dynamike. Možno by niektorý hifista povedal, že je to vrešťák, s čím súhlasím. Nehľadajte tú príjemný, mäkký, melancholickej duši lahodiaci zvuk, na to mám doma iné stroje, ale razantný, presný a konkrétny prednes ako dobre nabrúsený nôž s pevnou rukoväťou.
Pripravte sa v tomto článku na množstvo fotografií, pretože toto je môj obľúbený exponát a venoval som mu 120%-nú starostlivosť do skoro posledného detailu. Rozobranie a celé čistenie bolo na popud jednej udalosti, ktorá so sebou priniesla ako spolureakciu vytrhnutie tejto zváračky zo zostavy a jej kompletné rozobranie a vyčistenie. Chystal som sa na to rok a nebyť udalosti, ktorú opíšem nižšie, čakal by možno aj dlhšie. Let´s go mates, čo sa vlastne stalo?
Za všetkým hľadaj ženu a zlyhanie techniky. Jedného dňa, presne 18. marca 2014 mi manželka ako darček k meninám kúpila moju dlho zháňanú LP platňu bratislavskej hudobnej formácie Stop Time z roku 1988. Okrem toho, že som ju chcel mať v originály, mal som na minidisku LP grab z audiokazety, ktorý som si často púšťal. Lenže nástupom pohodlnejších technológií a vyťahanosti samotnej kazety som prešiel rovno na MD a kazetu uhodil do zabudnutia. Roky plynuli a nedávno som si chcel pustiť minidisk s touto nahrávkou a šokovaný som zistil, že začiatok prvej skladby je useknutý, vytvoril sa ďalší asi 3 sekundový track a nahrávka sa znehodnotila. Vedel som o mojej starej kazete, ale keď som si z tej kazety chcel na MD urobiť ďalšiu kópiu, zistil som, že kazeta je v háji a je tak vyťahaná, že hudobnosluchovo zdatnému jedincovi by mykalo obočím z falošnej gitary. Tadiaľto cesta neviedla. Rozhodol som sa teda, že tú prvú poškodenú nahrávku predhrám z audiokazety na začiatku, aby som získal useknutý začiatok a zvyšok nechám pôvodný záznam. Otvoril som zvukový editor (zámerne neuvediem aký, ale žiadny NERO to nebol) a zmixoval som začiatok s pôvodnou nahrávkou, že to nebolo ani poznať. Manželka sa na celý tento čin iba zúfalo prizerala, pretože mi nechcela deň dopredu kaziť radosť tým, že mi hodí do platzu platňu so slovami "tu máš originál, neser sa s tým takto"... Počkala až na druhý deň, keď budem mať meniny a víťazoslávne na mňa vytiahla spomínanú originálnu LP platňu kúpenú niekde v zahrabanom bazáre v Bratislave. Nevedel som či sa mám smiať, alebo plakať, ale chápal som ju, že to malo byť prekvapenie. Nevadilo mi to, hlavne, že bol vinyl doma a prvé čo som chcel urobiť, tak kým je čas, zachrániť záznam a grabnúť záznam na moju DAT-ku SONY DTC-55ES. A tu sa to všetko začalo.
Dôkladne som vyčistil platňu, nasadil ju na tanier môjho gramofónu SONY PSS-515, vložil DAT kazetu do rekordéra, zapol SONY TA-F730ES, a že ideme nahrávať. Skúšam záznamové cesty.... chyba. Jeden kanál stále vypadával, raz hral, raz nie. Zosilňovač som kupoval nečistený, nerepasovaný, neudržiavaný, tak ako som ho doniesol toho času pred rokom domov, tak som ho iba oprášil a raz za tri mesiace na chvíľu zapol. Po čase som zistil, že REC OUT selector je nejaký pošahaný, ale vedomie, že 25 ročný prepínač má už niečo za sebou som to príliš neriešil. Ale dnes som potreboval nahrávať!!! Celkovo tam fungovali veci dosť zmätočne. Keď som prepojil káble tak, aby aspoň nejaké cesta šla STEREO, nedarilo sa získať dvojkanálový zvuk. Na rôznych režimoch išiel buď iba ľavý, alebo iba pravý kanál. A bolo po oslave menín. Nastal výbuch! Okamžite som od jedu začal vytrhávať káble zo zostavy a postupne som sa prepracoval k zosilňovaču, ktorý som vybral z miesta, položil na môj pracovný stôl a vybral skrutky zo všetkých bočníc a krytu, aby už nebolo cesty späť a nechať to zase na "niekedy". ... a nálada sa stupňovala... Samozrejme, preletovávanie studených spojov na doske so zadnými konektormi CINCH sa nezaobišlo bez jej úplného vyňatia. V tej chvíli som ešte nevedel, čo ma čaká, na to som prišiel až po týždni, pretože od samej zúfalosti som si povedal, že v takom psychickom rozpoložení je vylúčené, aby som mal ten zosilňovač rád a venoval sa mu s láskou. Prečo? Vysvetlím nižšie.
Lekcia číslo 1: Rozborka zosilňovača
Veľké fotografie sa budú otvárať po kliknutí na malý náhľad
Neviem, čo bolo skôr. Či sliepka, alebo vajce. Takže ako prvé bolo treba rozobrať zosilňovač tak, aby som sa dostal k inkriminovanej doske s RCA konektormi, ktoré som naivne dúfal, že bude treba iba prehriať letovačkou na kontaktoch a spoje budú držať, lebo som si myslel, a to som na úvode zabudol uviesť, že po týchto úkonoch už kanály nebudú náhodne vypadávať hýbaním so zadnými RCA zásuvkami na zosilňovači
|
Po odstránení zadnej steny sa uvoľnila doska reproterminálov a RCA zásuviek, ktoré ešte bolo treba odpojiť od "diaľkových ovládačov" jednotlivých prepínačov funkcií (INPUT, REC OUT SELECTOR, ADAPTOR MODE...) a troch konektorov vedúcich do korekčného predzosilňovača. Boľavý REC OUT SELECTOR je ten najspodnejší tiahlový prepínač |
 Tu nastal šok. Myslel som si, že tie farebné káble sú tam od výroby, ale až po odklopení dosky som zistil, že sú tam doletované dodatočne. Je tomu rok a mne to vyfučalo medzitým z hlavy, ale pri kúpe som bol upozornený, že sú tam robené úpravy čo sa tohto týka, lebo na doske s plošnými spojmi (ďalej už len DPS) bola jedna vlásočnica, ktorá mala preťať nejaké cesty a toto prekáblovanie bolo robené ako núdzové riešenie. Tu vznikol komunikačno pamäťový problém, pretože predajca mi hovoril o koze a ja som si myslel, že hovorí o voze. Každopádne vina bola na mne, lebo som zase pozorne nepočúval, kto mi čo hovorí |
Predošlý majiteľ tieto káble umiestnil bez potreby odňatia zadného panelu, čo hádam odporuje všetkým fyzikálnym zákonom. Nechápem po prvé ako sa tam letovačkou dostal, pretože bez odňatia zadného panelu nie je pomaly kde pichnúť hrot letovačky a po druhé, vplyvom gravitácie by mal nahriaty cín odpadnúť a nie chytiť sa na dosku. Konieckoncov, ako tak to držalo, ale vizuál nebol práve najprívetivejší |
 Detailnejšie pohľady máme tu. A končí sranda! Z onej deklarovanej vlásočnice (mysleli sme si že od nejakého ostrého skrutkovača), ktorá mala spôsobiť preťatie signálových ciest na DPS vznikla zrazu prasklina na jej dosť veľkej časti. Toto som nevidel, ani keď som dosku odklopil po demontáži zadnej steny prístroja. V tomto momente som sa začal obávať, koľko zvukových ciest je vlastne prerušených |
No a tuto máme záškodníka v plnej kráse! Žiadna vlásočnica. Zosilňovač musel kedysi utrpieť poriadnu ranu do zadnej steny do RCA zásuviek. Náraz totižto spôsobil prenos kinetickej energie do DPS v takom rozsahu, že ju vyslovene prevalil. Výsledok je prasklina cez pol dosky. Bolo mi úplne jasné, čo ma čaká |
V prvom rade som odstránil všetky pôvodné premostenia. Už som nemal čo stratiť. Bolo potrebné beztak premerať celú dosku. A kábliky sa hromadili... |
Na DPS bola kopa kolofónie a upečeného laku, to som z mravných a estetických dôvodov radšej odstránil. Keď už to letovanie nebude na najvyššej umeleckej úrovni, tak aspoň nech je doska čistá. |
 Po odstránení nečistôt som sa dal do pátrania. Ohol som dosku v smere nárazu a všetko bolo jasné |
Prasklina bola dokonca vidieť aj na DPS z prednej strany. To musela byť riadna šupa. Nič viac sa k tejto fotke povedať nedá |
Vľavo avizované čistenie dosky od farby až do medenej cesty. Tu je sumár škôd, ktoré vznikli haváriou. Pri pohľade na druhú fotku je už doska opravená, niektoré cesty som pre istotu obnovil kusom módne zladeného drôtu zelenej farby. Či je to čistá práca, alebo nie, posúďte sami. Avšak keď som sa díval na niektoré fabrické spoje, tak som so sebou vcelku spokojný |
Už keď bol zosilňovač rozobraný, tak som si povedal, že ho riadne vyčistím. A začala sa kompletná rozborka.... |
 Doska jednosmerného zdroja spojená iba pomocou naletovaných výkonových tranzistorov s veľkým hliníkovým chladičom. Keď sme pri kondenzátoroch, sú to 25 ročné kondy s dnes ešte stále dobrými nameranými parametrami 2x12000 uF/63V Nippon-Chemicom a 2x 4700uF/63V Nichicon |
Tu sú namerané hodnoty kondenzátorov. Rok výroby 1989, ostatné údaje si prečítajte na meracom prístroji. Kvalita kondenzátorov od firiem Nippon Chemi-con a Nichicon nepotrebuje ďalší komentár. Tieto firmy vyrábajú dodnes a kvalita je podľa mojich informácií tradične zachovaná |
Pri pohľade na vývody tranzistorov, ktoré iba pomocou nich viseli na chladiči mi prešli zimomriavky na tele. Žiadna podporná výstuha, nič. Pri spätnej montáži boli skontrolované všetky spoje |
 Doska predzosilňovača a vstupných obvodov |
Reproterminály spolu s výstupnými RCA konektormi na Pre-amp výstup. Ten sa aktivuje prepnutím na reproduktorovú vetvu B a pomocou VOLUME sa dá regulovať výstup |
 Po odpojení DPS vstupných obvodov som pokračoval v demontáži DC zdroja a koncovej časti |
Pomaly ale isto sa objavuje šasi, avšak ešte treba dať dole predný panel s potenciometrami a prepínačmi |
Tadáááá...
Mohutné Gibraltar šasi vážiace 3,3 kg tak isto pomáha vďaka rebrovitej konštrukcii a špeciálnej zmesi materiálu dokonale odvádzať vyprodukované teplo z koncových tranzistorov. |
 Po odňatí predného ozdobného panelu sa nám ukáže samotný panel s miestami na upevnenie potenciometrov a prepínačov |
 Po zväčšení fotografií uvidíte, že panel bol v dosť zúboženom stave, dokonca naspodu hrdzavý, tak som sa ho rozhodol dokonale očistiť, ošmirgľovať a dať mu nový čierny lak. |
DPS s ovládačmi z predného pohľadu prepojená mostíkom |
 Mostík je na oboch stranách fixovaný pinovou zbernicou |
Lekcia č. 2: Kompletizácia:
 Tu už vidíme páskové "diaľkové" ovládače prepínačov, ktoré smerujú až na úplný zadný koniec prístroja k opravovanej DSP s RCA zásuvkami a nalakovaný panel na uchytenie ovládacích prvkov zosilňovača |
Doska korekčného predzosilňovača bola značne zaprášená. Kvôli početnej prítomnosti tranzistorov a integrovaných obvodov bolo treba dávať pozor na statickú elektrinu |
 Vľavo DPS s korekciami a vpravo ovládanie hlasitosti osadené potenciometrom ALPS, vpravo hore BALANCE |
 Ešte jeden pohľad na očistené a prelakované predné panely ovládacích prvkov |
 Po vyčistení všetkých dielov som pekne nazhromaždil túto zúfalú kopu na kuchynský stôl a na pamiatku odfotil, aby som potom každému mohol ukázať, že táto kopa šrotu hrá v takej finálnej podobe, v akej sa nachádza na svojom honosnom mieste v obývačke |
 Začíname s čistým stolom. Ako prvé osádzam predný panel s páskovými ovládačmi prepínačov |
 Ako druhé sú na rade moduly DC zdroja a predzosilňovača. Úplne najsupernejšia robota! Všetko je čisté a sadá na miesto ako uliate |
 Transformátor. Aj som ho odvážil a chcel si napísať jeho hmotnosť na papier. Túto skutočnosť som oznámil manželke a ... nakoniec som si ten údaj zabudol zapísať. Ale po opýtaní sa koľko to malo som dostal odpoveď, že sa jej marí 7,5 kg, ale nevie to určite. No ani ja.... |
Neznášam takéto dokumentačné fotenie, iba to dekoncentruje pri práci, samozrejme tu nie sú zaznamenané všetky úkony, ale táto fotografia prezrádza, že sme vo finále. V podstate osadiť mriežkový vrchný kryt, štýlové drevené bočnice a môže sa zapojiť do zostavy |
... a konečne si môžem, grabnúť svoju obľúbenú LP platňu na DAT bez toho, aby mi vypadával niektorý z kanálov! Čo som aj dnes urobil. Nabil DAT rekordér SONY DTC-55ES novým médiom a hotovo.
Výsledok práce: Všetky signálové cesty fungujú a s dobrým pocitom vykonanej práce sa delím o tento zážitok s vami.
Nakoniec ešte nejaké základné informácie:
- SONY TA-F730ES, model AEP
- Made in Japan
- Farba konkrétneho modelu: čierna s mahagónovými drevenými bočnicami
- Typ: FULL Analóg, STEREO - dvojkanál
Niektoré technické špecifikácie:
- Príkon: 260W
- Napájanie 220V
- 2x 145 Watt pri 4 ohmoch
- 2x 105 Watt pri 8 ohmoch
- Phono vstup: voliteľný MM, alebo MC
- Vstupno-výstupné terminály: Niektoré pozlátené RCA (CINCH)
- Slúchadlový výstup: 6,3 mm jack pozlátený
- REC-OUT prepínač
- Frekvenčný rozsah: 2Hz - 200kHz
- Loudness: nie je k dispozícii
- Subsonický filter: 6db na oktávu
- High Filter, Low Filter : áno
- Útlm na vstupe voliteľný: -20db
- Prepínač priamej signálovej cesty Source direct: áno
Vstupy, výstupy:
- 8 vstupov pre: Tuner, CD, Direct In, Tape 1,2,3, Adaptor, 1x Phono MM / MC
- 4 výstupy pre: Tape / DAT 1,2,3, Adaptér napr. EQ, alebo zvukový procesor, Preamp out
Pozrite si fotogalériu tohto krásavca:
Rok výroby: cca 1989
Hmotnosť: 21,3 kg
Rozmery d x v x h: 43 x 16,5 x 43,5 cm
Späť na hlavný zoznam SONY ES series collection
© Eduard, www.boombox.sk
Všetky práva vyhradené! All rights reserved!