tumblr statistics

Prihlásenie



Kto je online?

Práve tu sú 185 návštevníci a žiaden člen nie je on-line

Minichat

Vypnúť/zapnúť Zvuk Smajlíci História FAQ Kide Chat
18:07-- Eduard: No to sme dopadli teda! Ale je to vekom a samozrejme spoločenskými pomermi. Veľa všeličoho sa udialo, tak sa aj človek podľa toho nejak nastaví. Ja si hovorím každým rokom, že sa do niečoho pustím, ale vždy je to iba predsavzatie na Silvestra. Už sú iné priority, ale drieme to určite, nezanevieram. Uvidíme čo bude.
10:14-- Teslak: Aj u mňa priatelu už mi ostali v izbe lebo bicie, nejaké DJ prehrávače a zopár gitár.Ale neveril by si mi koľkokrát mi píšu ľudia ohľadom rady alebo opravy magnetofonov hlavne kotucakov.Ale celá zbierka je už dávno minulosť až na jeden mgf čo som dostal od kamaráta.
12:19-- Eduard: Jéééj, sem niekto aj píše? Ahoj Tomáš! No vieš, veľa vecí sa zmenilo, ale vidíš, žijem, zbierka zapadá prachom, ale pravidelne ju vysávam, takže nie je to až také zlé. Asi čakám na dôchodok, kedy budem mať na tieto veci omnoho viac času a voľnú myseľ.
13:18-- Teslak: Ako žiješ nebol som tu už niekoľko rokov
13:18-- Teslak: Ahoj Edo !
20:22-- Eduard: Zdravím, nie, 820-ku by som si chcel nechať. Tesla "expozíciou" som dosť oklieštil, nechávam si iba SM 260, 261 a 820-ku.
19:26-- glastron: zdravim eduard,nahodou teslu 820a nepredavate? dakujem
7:06-- Eduard: Palo, aj by som povedal, že je asi dobré sa zamyslieť či preferovať kvantitu, alebo kvalitu. Takže mojim plánom je oddeliť zrno od pliev a konečne na čo sa chystám už roky, zredukovať počet magičov doma. No ale je tu tá druhá zložka a to je čas. To už je horšie. Hodina denne by bol čas, ale na takúto robotu treba niekoľko hodín v kuse aby človek nestratil niť.
23:04-- PotPalo: Ono je hlavne problém s časopriestorom. Nieje čas a ani priestor. :S
17:01-- Eduard: Tak no, žijú, prežívajú, čaká sa na znovuzobudenie ktoré nie a nie prísť. :-)
14:15-- oneeeee: boomboxy ešte žijú .
18:22-- Eduard: No né, sem aj niekto chodí???? Krtek, kde máš web??? Ja žijem, s rúškom na ksichte!
14:52-- krtek: Všude to zdechlo, už to nikdo nesbírá :P
14:52-- karlosg: uz to tu zdochlo?
12:27-- Eduard: ... a posledný... :P
0:16-- PotPalo: Prvý! :P
18:40-- PotPalo: O mesiac o tomto čase už bude po Vianociach. Ako dobre. ;)
9:41-- Eduard: Aj tak to nikto nečíta a vôbec, netuším kde tá chyba je. Ja nemám čas čítať svoju vlastnú stránku! :P
16:38-- PotPalo: "webového profilu profilu " na hlavnej stránke...
18:32-- PotPalo: To jej otvoríme škárku bez sieťky, ale to je na druhom konci bytu, teda na balkóne, to by pavúky mali dlhú cestu až sem. To by trikrát zablúdili, než by sa mi sem odtiaľ dostali.
15:10-- Eduard: Ale jedno nechápem, ako tá hrdzavá mačka vie prejsť cez sieťku... O.O
14:43-- PotPalo: Aj u teba? Sedia v kúte a pozorujú dianie v miestnosti. Ja ich volám špióni. Ako sa dostanú dnu netuším, všade sú sieťky. Aj teraz tu jedného špióna mám, v kúte sa tvári že tam nieje.
12:25-- Eduard: Jáj Palino, rovnako ako nedokážem riešiť predčasný prechod žien do klimaktéria, nepomôžem ti ani v tomto. Blbá chrobač ale áno. Už sa sťahuje zvonka dnu a dom je plný spiderov.
22:22-- PotPalo: Blbá chrobač! Zase ten starý chrobák: keď sa prihlásim na boombox.sk (bez www, úvodná stránka) a kliknem na odkaz ktorý je s www na začiatku (áno, sú tu pomiešané časti stránky s a bez www), tak tam nie som prihlásený. A zrejme to funguje aj naopak. Preto som bol prihlásený kedysi dvakrát, páč to chcelo prihlásenie znova. Nejako to má rozdvojenú osobnosť, tento systém. Nech žije hmyz! :P
22:13-- PotPalo: Nič! Zabalené v troch červených krabiciach so striebornými hviezdičkami. Alebo pokiaľ predsa niečo, tak by som chcel svetový mier. Alebo aspoň svätý pokoj. :D
14:17-- Eduard: Palo zase rýpeš na moje najcitlivejšie miesta? :-) Ja mám problém s vianočnými darčekmi všeobecne a nieto ešte na boombox! Ozaj, čo chceš na vianoce pod stromček? O.O
13:16-- PotPalo: Ahóóój. Nech sa už niečo deje. Alebo sa čaká a bude to ako Vianočný darček? :D
6:31-- Eduard: Nazdar Maťo, ty telepat!!! Ešte ťa nedoštípali nadobro komáre? To som rád že si sa ozval, minulý týždeň som na teba myslel že ako sa asi máš. Super!
6:10-- yokohamaba: pozdravujem Eda a oznamujem,že žijem:-)
18:24-- Eduard: No, a to už ja nevyrábam, vôbec nič... Načo platím doménu a web? O.O

Iba registrovaní používatelia môžu prispievať do chatu, Zaregistruj sa alebo Prihlás

Fórum

Posledný príspevok

Články

SHARP GF-9696H

 

GF-9696H

Street machine

Boombox par excellence

5. - 9. 2. 2016

Konečne niečo poriadne po dlhšej dobe.
S radosťou oznamujem, že z môjho operačného stola zišiel v plnom zdraví ďalší prekrásny boombox, model SHARP GF-9696H.
Je jedným z najťažších jednokazetových rádiomagnetofónov, ktoré znášajú moje drevotrieskové police. Niečo nad desať kilogramov vážiace monštrum tesne dýcha na chrbát dvojkazeťákovému obrovi SHARP GF-777 s hmotnosťou cez 12 kilogramov.


Predstavme si ho trošku bližšie.

SHARP GF-9696 je jednokazetový rádiomagnetofón so všetkými bežnými rozhlasovými rozsahmi.

  • Napájanie: 120 / 220 / 240 V AC, DC - 10 x monočlánok 1,5V, alebo 15V DC napríklad z palubnej siete automobilu pri plnom dobíjaní cca 14,5V
  • Vlnové rozsahy: FM do 108 MHz, LW, SW, MW.
  • FM muting - umlčanie šumu pri slabších rozhlasových vysielačoch
  • Externá zásuvka na FM anténu (dipól), 2 x 5 - článkové, 90 cm teleskopické antény proti sebe v kĺboch
  • Vstup PHONO na pripojenie gramofónu s magnetodynamickou prenoskou, alebo možnosť pripojiť karaoke mikrofón s možnosťou diaľkového ovládania a mixovaním či s rádiom, alebo kazeťákom. Podpornou funkciou je echo, ktoré zabezpečuje tento mechanický pružinový hall. O tom či je to echo, alebo hall by sa možno mohlo polemizovať. Skôr by som tento efekt nazval echo-hallom s veľkým kompromisom. Ten kýblový dozvuk je si myslím viac škodlivý ako užitočný, napriek možnosti jeho regulácie intenzity, ale je tam a pridáva prístroju aký taký bodík navyše
  • Audiosystém je s trojpásmovým spektrom basy, stredy, výšky, pričom pri troške fantázie by som mohol vydedukovať, že malé reproduktoríky nad stredobasmi sú stredy. Nízke frekvencie zabezpečujú dva 18 cm meniče a o vysoké frekvencie sa starajú dva meniče usadené v plastovom mostíku, ktoré sú umiestnené pred nízkofrekvenčnými reprákmi a sú plynulo regulovateľné potenciometrami pod oceľovými reprosieťkami.
  • Vyhľadávanie skladieb, to je celkom užitočná bižutéria! Prístroj má možnosť nájsť 11 skladieb. To je veľmi slušné číslo na vyhľadávanie rádiohitov vo verziách do 4 minút na 45 minútovej strane kazety.
  • Hudobný výkon sa udáva na prednom paneli prístroja 23W. Beriem ho s rezervou. Skutočných 13W na kanál by z tohto kazeťáku urobilo ľahký guľomet. Neverím! Dokumentácia však naozaj udáva 2 x 13W pri norme DIN 45324 a pri 10% harmonickom skreslení pri napájaní z AC zdroja
  • Zadný panel, výstupy a vstupy: R, L výstup na externé reprosústavy 4-8Ω, výkon sa na štítku neudáva, vstup 2 x 3,5 mm jack na externé mikrofóny 600Ω + REMOTE zásuvka, RCA (CINCH) vstup na gramo + uzemňovacia zásuvka, DIN 5 - kolíková zásuvka na linkový audio výstup + vstup 0,7V, 50 kΩ, 3-polohový prepínač Beat Cancel na odladenie rušenia pri kolízii s frekvenciou magnetofónového oscilátora z AM staníc
  • Automatická, alebo ručná regulácia záznamovej úrovne. Zvlášť tiahlový potenciometer na každý kanál
  • Funkcia LOUDNESS (veľmi vydarene spracovaná)
  • Korekcie: basy, výšky, VOLUME - dva tiahlové potenciometre na každý kanál zvlášť
  • Zvukové režimy: MONO, STEREO, STEREO WIDE
  • MIXING: Možnosť karaoke režimu, prípadne je si možné vytvárať moderované relácie nahrávaním aj na kazetu, alebo naživo. V spojení s reguláciou mixovaného vstupu (FADER) je možné si mikrofón, prípadne nejaký hudobný nástroj "spomerovať" s podmazom či z rádia, alebo z magnetofónu
  • Nahrávanie okolia na vstavané mikrofóny: STEREO, na rohoch skeletu sú umiestnené elektretové mikrofóny pre každý kanál zvlášť
  • EDIT: funkcia umožňujúca jednoduchú editáciu na už zaznamenanú nahrávku pomocou tohto tlačidla
  • Multifunkčný tlačidlový prepínač úrovne napájania + podsvietene rádiostupnice. V kľudovom stave sa zobrazuje na LED stupnici úroveň výstupného audiosignálu. Na prvý pohľad sa zdá, že indikácia je riešená 2 x 10 LED hlavičkami (3 zelené a dve červené na kanál ). Omyl, po otvorení prístroja zistíme, že plastová optika  lediek je zdvojená a teda dve hlavičky kŕmi iba jeden výstupný svetelený zdroj. Avšak pri zobrazovaní úrovne špičiek toto ľudské oko veľmi jednoducho prehliadne
  • LED indikátory (červené ploché): FM STEREO, POWER, MIXING. Je zvláštne, že prístroj nemá LED indikáciu aktivovaného nahrávania REC
  • Použiteľné typy pások: NORMAL, CrO2, METAL
  • Systém mazania kazety: plnohodnotná elektrická mazacia hlava, mazanie striedavým prúdom
  • APLD (Automatic Program Locate Device) - Priama voľba vyhľadávanej skladby fungujúca v oboch smeroch. Na prednom paneli sú označené jednotlivé tlačidlá číslom. Stačí iba vedieť poradie želanej skladby, ktorú požadujeme prehrať a stlačiť jej číselné poradie. Pozícia práve prehľadávaného rozsahu skladby je indikovaná aktuálne podľa prevíjanej pozície červenou LED nad konkrétnym tlačidlom
  • AUTOSTOP: Plný, na všetky smery prevíjania aj prehrávania vpred
  • Rýchlosť posuvu pásky: 4,8 cm/s (inde býva udávané aj 4,76 cm/s)
  • 3 - miestne mechanické počítadlo ubehnutej pásky
  • SOFT EJECT (dvierka kazety pri otvorení nevyletia ako sendvič z hriankovača)
  • VARIABLE TAPE SPEED: Pomocou tiahlového potenciometra je možné podľa potreby dotiahnuť obrátky motora magnetofónu smerom nahor aj dole. (slúži na jemné doladenie tóniny v spolupráci s použitím hudobného nástroja pri neštandartne nahranej kazete s uhnutou rýchlosťou posuvu)
  • SNRS: redukcia obmedzenia šumu z kazety. Veľmi jemný rozdiel, na Dolby systém sa rozhodne nechytá
  • Slúchadlový výstup 6,3 mm jack na prednom paneli, 8-25Ω
  • ATENUATOR - 2 x otočný potenciometer pod ľahko odnímateľnými prednými kovovými reprosieťkami na reguláciu úrovne výškových reproduktorov  

Aj by stačilo nie?


A zase sme tam, kde sme vždy, keď píšem nový článok a chcem opísať priebeh renovácie. Ako začať? Hmm, ako v hudbe? Ale tiež to má dva spôsoby. Buď napísať text na hudbu, alebo hudbu na text. Ako to urobím ja teraz? Napíšem text na obrázky, alebo naopak? Asi to prvé. Fotografie už mám a budem sa k nim snažiť niečo povedať. Na úvod by som chcel ale troška porozprávať príbeh o osude tohto rádiomagnetofónu. Ideme na to!


Príbeh tohto rádiomagnetofónu siaha do hlbšej minulosti. Získal som ho od jedného môjho známeho, ktorého som spoznal na začiatku mojej verejnej zberateľskej kariéry. Veľmi sa mu páčilo ako sa starám o svoje exponáty a čo pre ne vlastne robím aby boli v takom stave ako ich vidíte na mojej stránke. Málo ľudí tuší, čo treba pre exponáty urobiť, aby boli v takom stave ako ich prezentujem a z týchto pohnútok sme s Martinom našli aj dlhodobú spoločnú reč. Život nestojí, niekedy plynie, niekedy letí a človeka stretne po ceste všeličo. Ani ja nie som tam, kde som bol pred pár rokmi, okolnosti sa menia tak isto ľudské zmýšľanie zrejúce s pribúdajúcimi rokmi.
Počas niekoľkých návštev a spoločných diskusií som uňho evidoval tento rádiomagnetofón, ktorý si považoval a cenil so všetkých skoro najviac a vždy ma nezabudol upozorniť, že tento magič pôjde z domu až keď bude veľmi zle a opustí ho všetko entuziazmus zaoberať sa boomboxami. Bola to skrátka srdcová záležitosť. Mám od neho zopár rôznych magičov, ale nikdy sa cez sito nedostal tento. Po rokoch odmlčania sa z rôznych závažných dôvodov, mi jedného dňa zavolal, že čítal môj vtedy novovzniknutý článok (už ani neviem k čomu) o renovácii jedného boomboxu a veľmi ho zaujalo a potešilo, s akým zanietením opisujem celé priebehy rekonštrukcie so všetkými radosťami a strasťami. Vtedy v ňom dozrelo rozhodnutie, že získam aj tento kráľovský kus. Slovo dalo slovo a okrem toho, že som domov natešený vliekol tento rádiomagnetofón, asi na druhý deň som išiel autom pre niekoľko ďalších, vôbec nie nezaujímavých kusov. Aha, vyvstáva otázka ako som niesol domov ten prvý kus. No na bicykli v batohu cez pol mesta, ktorý som natrhol, keď som 9696-ku doňho rval!
Viem veľmi dobre čo Martina tento rádiomagnetofón znamenal, mohol ho dať kľudne na inzerciu a telefóny by mu zvonili v jednom kuse. Dal však prednosť mne so slovami, že ak ho mám získať, tak jedine pod podmienkou, že sa oňho budem príkladne starať a považovať ho nie za kus do zbierky, ale rýdzo osobnú záležitosť. Aj sa stalo, ale každým rokom sa vo mne prehlbovali výčitky, že stále nečinne stojí na polici a mám trému sa doňho pustiť. Stav bol totižto veľmi boľavý a v podstate okrem väzbenia vo zvuku na magnetofóne a vynechávajúcich kanálov na ňom poriadne nič nešlo. Čo je samozrejme daň za nečinnosť a rok čo rok sa tento stav iba zhoršoval. Kto ma pozná vie, žo toto nebol určite jediný dôvod, prečo som nad renováciou váhal. Je to pravda. Bol tu jeden problém a dosť veľký. Do vienka som dostal jednu oddelenú súčasť prístroja a tou bolo prasknuté plexisklo rádiostupnice, ktoré sa tiahlo po značnej časti viac ako 49 cm šírke predného panelu. To bol ten pravý dôvod. Tak isto ako absencia predných kovových sieťok pred reproduktory. Nemám rád nedokončenú prácu a preto som tento moment renovácie odkladal ako som len mohol s nádejou, že RAZ tie sieťky nejako zoženiem a plexisklo vybastlím!
Omyl, ak si myslíte, že impulzom bolo zohnanie nového plexiskla, prípadne repromriežok. Dôvod bol úplne iný. Ako som vravel, roky plynuli a nedávno mi mailom prišla od Maťa jedna jediná fotka, bez textu, bez ničoho. A práve to, čo bolo obsahom tejto fotografie ma naštartovalo. Ukazovala totižto Maťa, ako na ramenách v izbe na posteli drží svoj vysnívaný model SHARP MR-990. Že je vám tvár na fotke povedomá? Asi áno, požičal som si tvár od kamaráta Jasona Statthama, snáď sa nenahnevá ani Maťo, ani Jason...
Dlho predlho ho zháňal a prízvukoval mi, že keby som ho niekde uvidel, nech dám určite vedieť. No hľadajte ihlu v kope sena. A že to nie je obyčajná ihla, vidíte sami. Nemusel napísať ani čiarku aby som pochopil, že sa mu splnil jeden zo životných snov a písať, že je šťastný ani nemalo zmysel. Celý rozradostený som mu odpísal, že tak teda gratulujem a ako odpoveď na túto skutočnosť som mu sľúbil, že najbližší boombox, ktorý budem robiť, bude práve SHARP GF-9696, na jeho počesť. Či som chlap neviem, ale držať chlapské slovo nie je pre mňa neznámou záležitosťou. Výsledkom môjho sľubu je tento článok a skutočnosť, že sa géefka teší plnému zdraviu a znovuvzkriesenia do života.
Pristúpme teda k tomu, ako som sa do tohto dosť veľkého problému zahryzol.


 V takomto stave  som započal dielo úspechu. Prasknuté plexisklo mimo mašiny a celé roky nepoužívaný prístroj, zatuhnutý, zaoxidovaný, s rozleptanou mechanikou. Že aká motivácia?
Vyberanie skrutiek zo zadného panelu bolo na husté škrípanie zubami. Je najmenej pri uvoľňovaní skrutiek urvať plastové stĺpiky, ktoré sa len ťažko pevne uchytávajú späť lepením. Veľa kazeťákov som mal s týmto problémom. Preto o každom človeku, ktorý takéto niečo vyvedie netvrdím nič iné iba to, že je hovädo. Vidláckym hurá systémom vyrvávať skrutky je to najjednoduchšie, čo sa pre ulomenie môže urobiť. Osem skrutiek nakoniec povolilo a mne sa naskytla táto nádherná scenéria. Na úvod musím s radosťou poznamenať, že tento prístroj je jeden z najpoctivejšie vyrobených boomboxov, ktoré som mal možnosť robiť. Všetko je prehľadné, pevné, hrubé, kvalitné, racionálne umiestnené. Dva mohutné 18 cm basáky sú prvou vecou, ktoré vám pri bližsom zaostrení na vnútro vyslovene udrú do očí. Človek si povie, že OK, 18 cm? To musí aj hrať! No nie, vyvediem vás z omylu. Na rádiu tie basáky hrajú fajn, ale pri počúvaní sebelepšie nahranej kazety je zvuk o niekoľko tried pozadu. Prečo? Lebo Japonci. Určitý rešpekt tam musí byť, ale po skúsenostiach, Nemci s Telefunkenmi a Beneluxáci s PHILIPSami im to natreli už dávno. 
Ako prvé musíme odpojiť predný panel s reproduktormi a vybrať z úchytov kazetovú mechaniku. Gumičky, ktoré tam vidíte nasadené, sú už provizórne nahradené, aby som zistil, v akom je vlastne mechanika stave a do akej miery sú načaté aj medzikolá. Stál som pred otázkou čo mám dať von ako ďalšie, tak som si povedal, že začnem pitvať od zdroja. Tá zelená doska naľavo je doska AC/DC napájacieho konektora. Nasledovali moduly prepínačov echo a typu pásky. Naspodu nám ostalo už iba šasi. Vyskrutkovaním všetkých skrutiek z hlavnej dosky ho konečne môžeme oddeliť od zadného panelu. Ako roky šli, usádzali sa na ňom rôzne usadeniny. K tomuto obrázku iba dodám, že: tuner vpravo, korekčný predzosilňovač v strede, koncový stupeň a filtrácia zdroja naľavo. Otočením celého monštra máme zase prehľad o cestičkách a osadení ladiacej mechaniky rádioprijímača. Dole je potom terminálový panel so zásuvkami na externé repro, mikrofóny, linkový DIN vstup, výstup a PHONO vstup. V tejto kapitole nie je čo veľmi opisovať, akurát sú tu dve pozastavenia sa. Prvou zastávkou je skutočnosť, že niektoré rezistory sú na DPS riešené akousi pravdepodobne naparovacou potlačou. Čierne cestičky ako napríklad pri rezistore R25 sú vlastne spoje, ktoré majú určitý odpor a tristo hrmených, keď sa tam nejaká cestička preruší, môže mechanik prísť aj o vlasy, kde sa stala zrada. Nedajbože sa rezistor prepáli a zistiť jeho hodnotu bez servisného manuálu by bolo obtiažne. Nemusím sa ale obávať, k 9696H mám tento návod starostlivo uložený.
Druhým otáznikom u mňa bolo osadenie výkonového NF koncového stupňa HA1392 iba do ohnutého plátku 1,5 mm silného hliníkového plechu. Pri udávanom výkone 13W na kanál si myslm, že by si integráče zaslúžili aj chladič rebrovaný. Našťastie u mňa si rádiomagnetofónom nebudem kúriť a budem vzdávať úctu jeho šedinám, takže mohutné masírovanie reproduktorových membrán sa konať určite nebude. Na žúry a ich ohlušenie mám doma inú aparatúru. 
Čo sa týka tejto časti prístroja, stačilo z hľadiska čistenia iba bežné odprášenie a vyčistenie zanesených rohov a kútov. Zdržal som sa iba pri čistení hlavne ťahových potenciometrov. K typickej zvyklosti zmrdaných šmelinárov s audiotechnikou patrí aj "prestriekavanie" prepínačov a potenciometrov. Človek žasne, aký je ten stroj pri predaji v dobrom stave, nič nepraská, nechrčí... tak zhruba do dvoch - troch týždňov. Potom, čuduj sa svete, zase všetko po starom. Samozrejme, že keď sa tam nadrbe sajrajt do tej špiny, kým je to všetko mokré a dobre vodivé, aj všetko poslúcha. Ibaže rôzne kontaktoly a WD-čka majú v sebe prchavé látky, ktoré po veľmi krátkej dobe opustia dušu kontaktu a celá vodivosť je v háji. Ten, kto vynašiel tieto vatové tyčinky bol ozaj frajer! Čo oni vedia z potenciometrov a iných súčastí zotrieť by sa človek až čudoval.
Toľkoto k časti s elektronikou, poďme si ukázať ďalšiu záhadu.

gallery1


Zásuvka externého anténneho pripojenia

Nepátral som ako sa mali veci pôvodne. Ako zásuvka externej anténnej konektivity bola určená táto akási dvojzásuvka, ktorá nedržala v zadnom paneli, ale bola iba zapadnutá bez prichytenia. S týmto som sa príliš nepáral. Čierna tavná tyčinka a zásuvka bola zaliata do pôvodnej diery. O estetike si niekto možno pomyslí svoje, ale otázka, či sa na magič budem pozerať zozadu je ozaj na mieste. Odpoveďou je nie a vonkoncom už túto zásuvku v živote asi ani nepoužijem. 

gallery2


Predný panel prístroja

Možno polovicu hmotnosti celého telesa tvorí predný panel s reproduktormi. Ako som písal na úvode, systém je trojpásmový. V strede sú basy, pred nimi spredu dva poteciometrami v pravom hornom rohu regulovateľné výškové minireproduktory a v ľavých horných rohoch zvnútra plastovými podložkami zafixované stredotónové meniče.
Poďme k tej najhlavnejšej časti rádiomagnetofónu, mechanike!

gallery3


Kazetová mechanika

Veľa bodov kvality v tomto zariadení pripisujem práve kvalite magnetofónovej mechaniky. Česť a uznanie jej konštruktérom a riadiacim zložkám firmy, ktoré rozhodli o tom, že v tomto prípade sa šetriť nebude. Počínajúc pevnou, hrubou a kvalitnou stavbou materiálu plastového šasi mechaniky, pokračujúc ťažkým zotrvačníkom, jeho kvalitnou stabilizáciou v podobe hrubého krycieho plechu a všetkých hybných plastových súčastí, Na strane druhej, mechanika má aj svoje neduhy, ale tie sa prejavia iba vekom. Pravdou je, že som videl aj zložitejšie mechaniky, ale celkom som nepochopil, prečo bol riešený prevodom cez tónovú ihlu, ďalej medzikolo a až potom na pravý unášací mechanizmus. Iste, týmto prevodom sa zaručí stabilita a rovnomerné navíjanie prehraného materiálu. Ale, stojí to za to? V mechanike sa nachádza takzvané "kurvítko", ktoré po určitom čase a nevraviac v súčasnej dobe dokáže narobiť poriadne vrásky na čele pri jeho zháňaní. Kedysi? Zaniesli stroj do opravy, objednali súčiastku, vymenili a šlo sa ďalej. No ale po 35 rokoch sa obávam, že ju nie je odkiaľ objednať. Čo je to teda za kazimrda? Povedzme si najprv, kde sa nachádza. 
Na tejto fotografii vidíme púzdro, cez ktoré ide k prítlačnej kladke tónová ihla. Vo vnútri kovového otvoru môžeme vidieť niečo ako rozpustenú gumovú manžetu, ktorá zabezpečuje prevod krútiaceho momentu na medzikolo a pravý unášač. Teoreticky je to dobre vymyslené ako som už opisoval vyššie, ale iba do tej doby, kým sa gumový valček napichnutý na tónovú ihlu dožije polčasu rozpadu. Potom už udalosti naberajú rýchly spád. Valček sa pri prevádzke prítlakom na medzikolo rozleptá a svoje vnútornosti roznáša po polovici mechaniky. Ako prvé to odnáša medzikolo, ktoré je umiestnené na oske autostopu v susedstve s trecou plochou unášača. Ten si taktiež užil svoje. A paseka je na svete. Materiál medzikola a samotného valčeka je použitý z rôznych materiálov. Medzikolo prežilo, valček nie. Po dôkladnom očistení bolo medzikolo schopné ďalšej prevádzky bez ujmy. Gumový valček to už mal však dávno za sebou. Pri vyťahovaní tónovej ihly sa nasunutý valček priam plynulo po nej rozmaže. Áno, to čierne, to bol kedysi spomínaný valček. Nastupuje alkoholový rozpúšťač a moji verní pomocníci, vatová tyčinka a papierový obrúsok.
Správna otázka: Kde zoženiem ten náhradný gumový valček? Odpoveď: NIKDE! Oslovil som niekoľko firiem na výrobu a spracovanie gumových materiálov. Každá z nich po úmorných niekoľkých týždňoch sľubovania a skúšania boj vzdala s tým, že "sa to nedá". Materiál sa im na sústruhu krútil a nikto nevedel vyrobiť nekónický valček potrebných rozmerov. Až na jedného človeka, ktorému vďačím za to, že ma vytrhol z biedy a tieto valčeky mi vyrobil. Tesne pred nasunutím to vyzeralo takto. Takže tu už máme finále riešenia problému. Valček je krásne nasadený v priestore pod puzdrom tónovej ihly. Jedna z dôležitých misií je splnená.
Dôsledkom dlhodobej nečinnosti mechaniky bolo aj jej čiastočné zatuhnutie. Pri snahe pootočiť s jednotlivými prevodovými kolieskami som sústavne narážal na valivý odpor čo je samozrejme neprípustné. Pozrite sa na túto sústavu ozubených kolies. Keby boli vyrobené firmami Grundig, prípadne PHILIPS, bolo by už dávno po nich. Kolegovia zberatelia vedia veľmi dobre prečo. Dostali príznačný názov "medové kolieska", pretože po pár rokoch sa medzi prstami a ozubmi lámu ako sviečka z včelieho propolisu.
Po odňatí fixačných podložiek som takto mohol pekne demontovať všetky ozuby a riadne ich pri koreni namazať. Týkalo sa to všetkých prístupných častí mechaniky. Viac detailnejších fotografií je v zhrnutí tejto kapitoly vo fotogalérii.
Výmena prítlačnej kladky bola úplnou samozrejmosťou. Pôvodná mala najlepšie roky už dávno za sebou.

Toľko k mechanike. Ako neoddeliteľnú súčasť funkcie vyhľadávania skladieb, už keď sme pri mechanike, musím ešte spomenúť elektromagnetický spínač, ktorý pri získaní impulzu z riadiacej logiky APLD mechanicky odpojí proces prevíjania a spustí režim PLAY.
Až na fakt s problematickým valčekom je táto mechanika podľa mňa No.1 medzi mnou spravovanými hnacími pohonmi kazeťákov.

Dovoľujem si vyzdvihnúť nezištnú pomoc môjho zberateľského kolegu z Moravy, ktorý mi s týmto problémom pomohol. V prípade záujmu o tento diel ho môžete kontaktovať na jeho stránke kliknutím na odkaz v logu.

gallery4


A skladáme späť všetko na miesto...

Tieto chvíle mám najradšej! Všetko je vyčistené, odšpinené a s čistými, vyumývanými súčasťami môže mašina spieť k zdarnému záveru renovácie.
Popis postupu: Vezmeme si krásne vyčistený zadný panel a osadíme zdrojovú časť pozostávajúcu s transformátora napätia
, napäťového voliča 120 / 220 / 240V a príslušných zásuviek. Všetky tieto súčasti sa snažíme umiestniť tak, ako boli pôvodne.
Dosť bolo srandy, píšem ako z príručky pre mladých svišťov... Aj keď je to tak.
Pri zdrojovej časti sa ešte pozastavím pri napäťovom voliči. Je veľmi fajn, že prístroj disponuje režimom prevádzky aj na 240V. V súčasných podmienkach výšky napätia v našej el. sieti 230V (kde mnohí majú doma aj 239V ak sú blízko trafostanice) je značnou úľavou netýrať elektroniku na zvolenom režime pre 220V. Vyššie prevádzkové napätie + odžité roky a staroba pasívnych súčiastok, hlavne kondenzátorov, prevádzku značne zaťažuje, čo môže viesť aj k neželaným odchodom súčastí do večných lovíšť vplyvom preťaženia.
Čo mi na napäťovom voliči ešte vadilo, bolo značné mastné znečistenie akéhosi silikónového krytu na kontakty z vnútornej strany. Mastnota? Olej? Odparené plyny z kondenzátorov sa usadili na stenách krytu? Pozrite sa. Po vyčistení by to bolo úplne dokonalé, nebyť neostrej fotografie. Ale každému je jasné, že sa stav zmenil rapídne k lepšiemu.
Fajn, skladanie pokračuje. Zdroj už máme pekne osadený a môžeme pokračovať ďalej. Doska s elektronikou, mechanika, prepínače, potenciometre až do poslednej vnútornej skrutky, až na jednu vec... Prasknuté plexisklo, ktoré treba nejak vymyslieť aby už prasknuté nebolo, alebo sa postarať o to, aby staré nahradilo nové...

gallery5


Plexisklo!

Ničoho som sa nebál tak, ako otázky, ako sa vysporiadam s nahradením pôvodného prasknutého plastového sklíčka predného panelu. Čo teraz? Originál nezoženiem a profil sklíčka je tak krkolomný a zložitý, že zákazková výroba náhrady by sa skoro vyšplhala na úroveň ceny kompletne opraveného prístroja. (to bola reálne vyslovená veta z jednej zákazkovej výrobne takýchto vecí) Práca by spočívala v grafickom návrhu za PC, možno nejaký CAD a následné vyrobenie štartovacieho kopyta na odliatok... Nemysliteľné. Musím nájsť alternatívu, ktorá nebude bolieť a uspokojí základnú vizuálnu požiadavku: Mať na rádiomagnetofóne neprasknuté sklíčko z akéhokoľvek trvácneho a priehľadného materiálu. Ostávala jediná varianta. Vyrezať sklíčko z obyčajného plexiskla. Predbehnem neúspešnú tortúru ako som zháňal a doprosoval sa, aby mi sklíčko vyrezali podľa originálu. Nikto sa so mnou nebavil. "Zadajte nám rozmery a my Vám to vyrobíme. Toto je profilované, my nemôžeme vedieť ako to má byť". Mne je jasné, že nie sú jasnovidci, ani kúzelníci, ale absolútne popreli možnosť, aby som im tam nechal predný panel a vyrezali mi naň sklíčko nie presne ako originál, ale nejakú funkčnú alternatívu. Ja som iba potreboval "zaskliť" tú dieru čo bola po originálnom sklíčku. Žiaden zázrak. Znova sa ukázala profesionalita slovenských firiem. Akonáhle je tam niečo zložitejšie, "NEDÁ SA!" Tak sa teda pojebte, urobím si to sám a bez vašich múdrych rečí!
Nebojím sa robiť nové veci, ale mám rešpekt pred prácou, ktorú robím v podstate prvý krát a ešte k tomu na stroji, ktorý by som naozaj nechcel odfláknuť. Bol som teda postavený pred hotovú vec a bolo to iba na mne.
Ako som teda uviedol, plexisklo bolo výrazne profilované do všelijakých falcov, záhybov rôznej hrúbky a členitosti. Robiť kópiu som sa v domácich podmienkach ani nepokúšal. Tak som sa podujal na výrobu plochého sklíčka, ktoré malo za účel chrániť vnútornú rádiostupnicu a ostatné čačky pred vonkajšími vplyvmi, či by to bol prach, alebo nechcené vpadnutie prstov do priestoru, ktorý by mal byť "zasklený".
Ku všetkému som potreboval číre plexisklo o hrúbke 2 mm, dva 200L sudy trpezlivosti a 5,5 hodiny času na dokončenie diela, pretože jednak pracujem s krehkým materiálom a po druhé ako som už vyššie písal, takéto niečo som ešte nerobil. Dobre, výrobu nového okienka na kazeťák JVC RC-565L namiesto starého, zažltnutého nerátam. Tam bol veľmi malý rozmer a žiadne presné rozmery. Tu som sa musel presne vtesnať do vnútorného rámu otvoru na sklíčko. A to je teda iná liga.
Plexisklo som teda nahrubo orezal akýmsi karboškovým kotúčikom
upevneným v malej ručnej hobby frézke. Nemal som k dispozícii nič, čo by urobilo priamy, jednoliaty rez, tak som musel vyslovene po desatinách milimetra odrezávať sklíčko presne na rozmer podľa čiary. Rez bol po orezaní celého obvodu hrubý a samozrejme mierne hrboľatý. Aj keď teda nie veľmi, geometricky presné okienko na kazeťáku mi neodpustilo žiadnu toleranciu. Nadišla mravenčia práca, neustále primeriavanie, a dolaďovanie brúsnym papierom. Uznávam, finálny stav práce nie je mikroskopicky presný, ale aj náročnejší porotcovia, ktorí už mali možnosť vidieť naživo túto prácu, ktorú som odviedol pripustili, že stroj by to urobil lepšie, ale na to, že sklíčko vyrezával taký gramblák ako som ja, je výsledok vysoko uspokojivý. Jedna vec ma však naozaj mrzí. Všetko by bolo v poriadku, až pri posledných obrusovačkách, ja neviem či sa do plexi zahryzla frézka, alebo čo, ale na jednom mieste pri indikátoroch vybudenia sa mi nejakým záhadným spôsobom podarilo vytvoriť akési prasklinové jazýčky smerom dovnútra skla. Aj keď som náročný na seba, tentoraz som si povedal, že výsledok by mohol byť aj omnoho horší. Ak sa raz naštvem, vylomím toto sklíčko a znova ho ale už po tých skúsenostiach vyrežem ešte raz a poriadne, vyhnúc sa školáckym chybám či vo vymeriavaní, alebo samotnom opracovávaní materiálu.
Na to, aby sklíčko vnútri držalo, ho bolo potrebné zafixovať - nalepiť. Disperzné lepidlo, to je tá správna voľba! Jemne, po celom obvode rámika v kazeťáku som natrel vrstvu lepidla a zasunul sklíčko do finálnej polohy. Tak aby nikde nevytŕčalo, prípadne nebolo zapadnuté príliš dovnútra, obtiahnuť lepidlom a nechať riadne zaschnúť.
Hotovo. Ochrana pred vonkajšími vplyvmi zabezpečená a po vizuálnej stránke je pohľad na rádiomagnetofón veľmi uspokojivý. Kolega mi dnes v práci vzdal poklonu, keď iba sucho poznamenal: "Však to neni ani vidieť, že to bolo menené"... Nič iné som počuť ani nechcel. Mám rád prostorekých ľudí.

gallery6


Test

Najobávanejšou kapitolou renovácie je test. Skúška správnosti. Ako dopadne? Neodpálilo sa niečo popri letovaní, káblovaní, neskratovala nejaký nabitý kondenzátor vypadnutá skrutka zo slabo zmagnetizovaného skrutkovača? Hlboké nadýchnutie a so zatajeným dychom prvé stlačenie spínača POWER. Prvé puknutie do reprákov, bliknutie indikátoru LED diód, postupný nábeh šumu a slastné zašumenie prepnutého FM rozsahu aj keď s nepresne naladenou stanicou. Každý, kto takéto niečo kúzlil doma vie, o čom hovorím. Pozrite si v galérii, ako vyzeralo testovanie ešte neposkladaného prístroja.

gallery7


Záver

SHARP GF-9696H je vynikajúci stroj s neuveriteľne pevnou konštrukciou a používateľským komfortom. Všetko je tu pevné a nie je treba sa obávať, že ak používateľ vyvinie hrubšiu silu, niečo mu ostane v ruke. Konieckoncov, hmotnosť 10 kilogramov sa musí niekde prejaviť.
Funkcie má rádiomagnetofón dostatočne bohaté, no v súčasnej dobe mi tu chýba AUX, kde by som mohol pripojiť externý zdroj signálu ako MP3 prehrávač, notebook, telefón... Ibaže v tých dobách to bolo úplne zbytočné. Veľkým komfortom boli PHONO vstupy. To zase treba uznať, nemal vtedy hociktorý kazeťák!

Po zvukovej stránke nie som žiaľ veľmi nadšený. Kto už počul hrať Grundig, Telefunken, alebo PHILIPS lepšej kategórie uzná, že japonci v tomto vždy výrazne zaostávali. Ale áno, zvuk hlavne z rádia je hutný, kazeta tiež nehrá zle, ale všetky šable na basy, výšky a prepínač loudness musia byť vytiahnuté naplno. Vtedy mašina búši a hrá skoro ako ozajstný boombox. Pri nižších hlasitostiach sa meniče nevybudia a hrajú ako úplne štandartný rádiomagnetofón nižšej strednej triedy. Na 18 cm basáky by som očakával lepšiu paľbu aj pri nižšie vyžiarenom výkone. Čo sa regulovateľných výškáčov týka si kladiem otázku, prečo výrobca veci vymyslel tak, že vždy treba dať dole predné sieťky, ak chceme zmeniť hlasitosť výškových reproduktorov. Ale proti gustu žiaden dišputát. Vyjadrením, že regulácia nemá skoro žiadnu strmosť, už úplne pochovám zmysel týchto ovládačov. Totálnym klincom do rakvy je ale kľudový šum, ktorý je pri nižších posluchoch značný. Teraz je otázkou, či sa aj so stosedemdesiatkoňovou Suzuki Hajabusha dá jazdiť pomaly. Nie, brat to vyskúšal a povedal, že motorka sa správa najlepšie pri 140 km rýchlosti a obrátky/min. pod 6500 sú skoro ako voľnobeh. Takže aj takéto mašiny sa asi dajú počúvať iba hlasno. Asi....

Pre objektivitu dodávam, že vnímanie zvuku je silno subjektívny pocit a u rôznych jedincov sa môže prejaviť v rôznych pocitových spektrách. Sú ľudia, ktorým stačí že niečo "čisto" hrá, náročnejší by radi aj nejakú dynamiku, poniektorí preferujú silnejšie basy, niekomu musia činely cinkať tak, že to rve ušné bubienky a tá najvyššia kategória znalcov zvuku hľadá vo zvuku aj to, čo tam v skutočnosti nie je. Nech sa páči, vyberte si.


Pozrite si galériu prezentačných fotiek.

V galérii sa nachádzajú všetky fotografie, ktoré sa mi pozdávali, aj keď sa zdá, že veľa z nich je rovnakých, nie, nájdite si svoj vhodný uhol a nasvietenie.

gallery8


Rok výroby: 1982 - 1983
Rozmery: 56 x 32 x 16 cm
Hmotnosť: 10,1 kg

Späť na hlavný zoznam BOOMBOXY

© Eduard, www.boombox.sk
Všetky práva vyhradené! All rights reserved!
| + -