tumblr statistics

Prihlásenie



Kto je online?

Práve tu sú 12 návštevníci a žiaden člen nie je on-line

Minichat

Vypnúť/zapnúť Zvuk Smajlíci História FAQ Kide Chat
9:56-- Eduard: Tak! To je presne to, čo kto nezažil, nevie! :P
11:05-- PotPalo: To môžem potvrdiť. Po poslednom upratovaní neviem nájsť nejaké veci, ktoré som predtým presne vedel, kde v tom bordeli sú.
10:50-- Eduard: Palino, také blbé otázky, veď vieš ako to vyzerá u mňa doma. Nemám čas na nič a na tej motorke sa nie a nie zabiť. Ale nie, opustila ma vášeň a kým si nedám dom do poriadku po tých vyjebaných lemploch čo mi pred piatimi rokmi robili rekonštrukciu, tak si asi moc neškrtnem s boomboxami. Tá veľká bordel kopa na mojom stole je odstrašujúca, ale ani omylom si na nej neurobím poriadok. Takto v tej kope vždy nájdem čo potrebujem. Mám skúsenosť, že akonáhle niečo čo bolo na jednom mieste odložím na poriadok niekam, stratí sa to v análoch priestoru a už to nedokážem nájsť.
2:17-- PotPalo: Prečo sa nič nedeje? Takto sa dejiny nepíšu...
23:29-- Eduard: Zdravím Štefan! Ďakujem za prianie. Nuž čo, o záhradku sa moc asi nestarám, už sem asi nechodí toľko ľudí. A som tak lenivý, že sa mi ani nechce pozrieť akú mám návštevnosť... :-)
8:22-- Štefan : Zdravím všetkých,hlavne Eduarda má dnes meniny.Tak všetko najlepšie k meninám,aj keď niektorý to majú na háku. Keď som sem po dlhšej pauze zavítal,tak mám prosbu, zháňam schému na Školský Generátor SP-001 výrobca Tesla Lanškroun,na nete ani prd len obrázky.Pomohli by chalani z Čiech ktorý by mohli poznať niekoho z tej oblasti.Ďakujem .
20:04-- Eduard: Chalani ďakujem, článok o JVC RC-646L som mierne zredukoval na základe vašich podnetov. Ďakujem.
19:54-- Eduard: Ahojte, bol napadnutý server a moju stránko uvyhadzovalo, že obsahuje vírus. Ak také niečo v budúcnosti bude, prosím vás, dajte mi o tom vedieť. Nič deštruktívne, iba to zaťažovalo počítače.
21:55-- Eduard: Ďakujem teda za informácie, trošku zrevidujem ten článok keď už je to tam tak všetko rozpísané.
21:54-- Eduard: Čaute všetci! Ďakujem za pripomienky, určite ich zakomponujem do článku. Som v osledné dni dosť rozhádzaný pretože doma máme zase bojisko a chcel som mať článok už bezodkladne vonku. Nechcelo sa mi do detailov zaoberať vyhľadávaním skladieb a aj som sa pokúšal študovať ten návod na vyhľadávanie, ale nechal som to na čitateľoch ako si poradia. Krtek, dík za postreh, áno, pred kúpoukazeťáku som bol informovaný, že sú tam vymenené kondenzátory a to som tm zabudol uviesť. Zajtra to určite napravím! Čo sa týka hudby 70. rokov, to by som bral, ja si púšťam 80-ky na kazeťáku a to neni ono. Asi budem musieť vytiahnuť fakt nejaké klasické funky 70. rokov, ale asi ani to nebude ono. Tak potom bude buď Zeppelin, alebo Purple...
Tie nápisy nechápem ani ja, ale nech sa k tomu tu vyjadrí Maťo. Akože fakt, je to frajer|!
20:30-- Martin z K: Ešte má 646tka funkciu aj Rewind auto play, Pri vypnutom skenovaní a zatlačení play a rew, sa páska pretoči na začiatok a pustí sa play.
20:27-- Martin z K: Ahoj Edo, parádny článok:))) Ako píše krtek, tá LED v strede má funkciu okrem indikácie pauzy,ked svieti aj pri vyhľadávaní skladieb, ked stlačíš pauzu, tak nájde až nasledujúcu skladbu.Potom sa pauza uvolní. Po opätovnom stlačení znovu vyhľadáva až nasledujúcu skladbu.
18:09-- krtek: Ahoj, web mi funguje a ani antivir už ho nepovažuje za hrozbu :)
Článek o JVC jsem právě dočetl a mám k němu pár poznámek. LED pauzy není jenom pro estetiku, ale proto, že pauza má funkci tlačítka -2- při vyhledávání skladeb. Je to zajímavý řešení a stojí za zmínku. Další věc, všiml jsem si vyměněných kondenzátorů. To je tvoje práce, nebo už to tak bylo? Jak popisuješ kvalitu zvuku, tak mu to evidentně nijak nepomohlo. Mě to hraje ploše i s původníma kondíkama, nicméně nesmíme zapomínat, že stroj je optimalizovaný na hudbu 70. let a tu reprodukuje celkem slušně. Jo a ty nápisy navrchu jsou fakt opravovaný? Tomu se mi nechce věřit. Maťo má tiskárnu na kazeťáky?? :|
8:37-- Eduard: Opravil som skripty v niektorých článkoch a už mne to otvára okamžite. V zdrojovom kóde je toľko bordelu, ani neviem kde sa to tam berie, ale je to daň za všetky facebookové panely a iné chobotiny, ktoré keď sa naseriem vyhádžem odtiaľto :-)
21:12-- Eduard: Čaute, je tu niekto??? Prosím Vás, mohli by ste mi sem na chat napísať, či nemáte problém s načítaním stránnk, napríklad Our Boomboxers? Mne sa to zastaví na nejakom Facebooku a authedmin.eu a stránka nabehne až po hodnej chvíli. Ďakujem.
20:24-- Martin z K: Pozdravujem všetkých priaznivcov krásnych a kvalitných strojov. Budem sa snažiť tu dať čo najskôr tie moje raritky čo mám.
14:21-- Schwarz14: Neviem či som sa už pýtal ale neviete niekto alebo prípadnr nevlastníte rádiomagnetofón s gramofónom Sharp VZ 2500?Len tak pre zaujímavosť sa pýtam
14:20-- Schwarz14: Zdravím
21:34-- Eduard: No to si píš Krtku, pretože Maťo nám vytrel oči niečím čo nemáme a asi v týchto zemepisných šírkach asi mať ani nebudeme! Nie že by to bol celosvetový objav, ale potešilo by keby sme mali.
19:05-- krtek: Těším se na 14.15.2018 až nám Martin z Košic ukáže svoje raritky :D
20:35-- velus: stav si pak rekneme, pokud si to vsechno budu pamatovat :)
10:23-- velus: JINAK TO POSLU DO BAZAROBOTU , MINIMALNE 35 KUSU . JINE VECI JAKO CIVKACE A REPROBEDNY TESLA A VIDEOTON MAM TAKY , KONTAKT JEN TELEFON .
10:22-- velus: Zdravím kolegové ! Z důvodu místa v domě musím hodně moc protřídit sbírku radiomagnetofonů. Proto ty z vás, kteří bydlí blízko Zlína a chtěli by si odkoupit něco za rozumně ceny tak tady je odkaz : «Klikni sem na otvorenie odkazu» NENÍ TO UPLNE VSECHNO ,NECO TAKY UHAJÍM PŘED MANZELKOU :-) RADIOVE CASTI U DRTIVE VETSINY JEDOU , KAZETOVE MECHANIKY ,NO ,VZDYT TO ZNATE SAMI, JA JSEM SE TO OPRAVOVAT NEPOKOUSEL A OPRAVAR TCHAN MI ZEMREL PRED 3 LETY. TELEFON 602 712 848 ZLÍN , ZAVOLAM NAZPET PAK Z PEVNE LINKY , KDYZ NEVEZMU HOVOR.
20:05-- Eduard: Ahoj Karle, správne, použil si mail. Ja mám momentálne iné starosti ako robiť boomboxy a preto sem zavítam len občas. Ďakujem všetkým za trpezlivosť, potrvá ešte dlhšie kým sa začnem venovať boomboxom, ale snáď do Vianoc niečo vystavím :-) Ešteže máme Krtka www.nebe.wbs.cz , ten ma dokonale supluje!
10:02-- Karel026: Zdravím Eduarde. Rád bych koupil Tebou nabízené Kotúčikové reel to reel audiokazety Eagle C-15, sle nemohu přijít na to jak je objednat. Děkuji předem za návod. :(
8:11-- Schwarz14: Zdravím,chlapi(aj Edo)!!!Už dávno som tu nebol tak som si povedal,že aspoň pri tejto príležitosti sa tu na boomboxe.sk ozvem.Zajtra je síce škola(ale mne to nevadí,už sa aj celkom do školy teším)ale teraz poďme k veci:Mám doma gramofón Tesla NC 430 s prenoskou Ortofon OMB 5E(eliptická),na ktorom počúvam často svoje platne,kúpil som ho ako používaný,gramofón hrá ale zaslúžil by si takú menšiu rekonštrukciu.Tak som sa rozhodol že si spravím taký menší projektík a to vyššie uvedená malá rekonštrukcia gramofonu Tesla NC 430(chassis HC 43)hlavne po elektrickej stránke.REkonštrukcia bude zahŕňať výmenu sieťového kábla(tomu pôvodnému káblu čo je tam nejak už neverím,nechcem vyhorieť :D ,ďalej prerobenie z 5 kolíkového Din konektora na Cinch + možno uzemnenie zvlášť a toť vše.V mojích zásobách som všetok potrebný matroš našiel takže zajtra sa ide na to!!!. P.S. Ak Edo dovolí,hodím sem niekde fotky z rekonštrukcie Tesly NC 430,totiž od boomboxov a kazeťákov som si nejak dal pauzu a dal som sa na zbieranie platní :P :P Ale ešte ma stále zaujímajú boomboxy takže to nie je stratené :D Maťo
21:54-- Eduard: Tak sa rozhodnite, zistite stav a tak...
21:48-- Tibor: Pockam do zajtra ci mi odpovie. Uvidim co bude
21:47-- Eduard: No on je tu tiež člen.
21:47-- Eduard: Aha...

Iba registrovaní používatelia môžu prispievať do chatu, Zaregistruj sa alebo Prihlás

Fórum

Posledný príspevok

Články

AIMOR ST-804FS2

'

ST-804FS2

Šaty robia človeka

Genuine Boombox poznáte podľa zvuku!

17. - 20. 02. 2016

Tento exponát trónil v sekcii Pripravuje sa veľmi dlho. Registrovaní používatelia tohto webu vedia, že ku každému exponátu čakajúceho na renováciu je krátky popis. Ale keďže je rádiomagnetofón už v sieni slávy, v sekcii Pripravuje sa už nefiguruje, prilepím sem text, ktorý ho stručne opisoval.

"Táto fotka toho veľa nenapovie, ale myslím, že bol neodmysliteľnou súčasťou nejakej stavby. Omietka, maľovka a podobné stopy zdobia tento RMGF, ktorý sa občas objaví aj na eBay. Magnetofón v režime play väzbí, všetko chrčí, asi na 3 sekundy sa ozval tuner. Zušľachťovať tento masterpiece bude pravdepodobne za trest."

Vôbec som sa nemýlil. Zhotovil som aj fotografie v nálezovom stave a všetko si podrobnejšie popíšeme a ukážeme nižšie v článku.


Čo dokážeš, AIMOR?

AIMOR ST-804FS2 je jednoduchý jednokazetový rádiomagnetofón so STEREO rádioprijímačom.

  • Napájanie: 117/220 V AC, pevný napájací sieťový kábel umiestniteľný v priehradke priestoru na batérie, DC - 12V, (8 x monočlánok 1,5V) + možnosť externého napájania 12V DC
  • Vlnové rozsahy: FM do 108 MHz, SW1 (od 3,5 - 10MHz), SW2 (od 10 - 24 MHz), MW (od 530 - 1600 kHz) - posuvný prepínač na vrchnom paneli prístroja
  • 2 x teleskopická anténa
  • Červená 5 mm LED vyladenia FM STEREO
  • Zelená LED (dajme tomu že POWER)
  • Audio: Dvojpásmová zvuková sústava (basy, výšky), vstavané vnútorné neoddeliteľné reproduktory, 16cm bas 8Ω, 6W, 5 cm výškový 8Ω, W ? n/a, korekcie - otočný potenciometer TONE, otočný potenciometer BALANCE, otočný potenciometer VOLUME, zvukové režimy MONO, STEREO, STEREO WIDE, funkcie RADIO - TAPE - PHONO, slúchadlový výstup 6,3 mm jack dole na prednom paneli, záznam na vstavané elektretové mikrofóny áno - STEREO, 2 x 6 LED indikátor reálneho zvukového výstupu v závislosti od hlasitosti posluchu, prepínač typu pásiek NORMAL/CrO2, akási signalizácia zvukových špičiek pomocou dvoch červených LED umiestnených v mriežkach na vstavané mikrofóny
  • Bočný panel: výstupné zásuvky 3,5 mm jack na externé reproduktory, 2 x 3,5 mm jack zásuvka na ext. mikrofóny L, R, 2 x CINCH zásuvky na PHONO vstup, dvojpolohový prepínač BEAT CANCEL, externá zásuvka na napájanie 12V (s od výroby poznačenou polaritou na papierovom štítku!!!), zásuvka DIN 5-kolík REC/PB
  • Kazetová mechanika: AC mazacia hlava, soft eject mechanika dvierok kazety, mechanika 1 x remeň, 1 x štvorcová gumička, bežné funkcie vrátane PAUSE, 3- miestne počítadlo pásky, jazýčkový autostop iba na režim PLAY, posuv pásky - štandart 4,76 cm/s

Veľmi, na moje pomery až superkrátko postupuje do siene internetovej slávy ďalší, už zodpovedne môžem prehlásiť, že boombox, Aimor ST-804FS2.
Je to japonský rádiomagnetofón z konca 70. rokov veľmi pevnej konštrukcie, prevedenia a poctivého remeselného spracovania. Všetky použité materiály sú neuveriteľne pevné a čo veľmi rád dodávam, materiály, ktoré musia byť pružné a nie pevné a krehké, sú také, aké majú byť. Teda aby sa pri menšej neopatrnej manipulácii nenávratne nezlomili.

Už na Facebooku som písal, že tento kus sa stal jedným z mojich najobľúbenejších exponátov, ktoré mám. Malo to samozrejme svoju postupnosť, ale aby sme sa k pravému dôvodu dostali, prehryzme sa celou genézou od začiatku...


Ako každý exponát, aj tento rádiomagnetofón má svoj, aj keď nie veľmi špecifický príbeh. Nech sa páči, prehliadnite si fotografie na konci tejto kapitoly. Vidíme jeden zúbožený a katastrofálny kus chudáčika, ktorého predošlí majitelia vôbec nešetrili a predpokladám, že bol súčasťou nejakej remeselnej skupiny vypatlaných maliarov, alebo murárov (pretože na ňom boli aj kúsky malty), čo je na prvý pohľad hneď vidieť. Neviem čím ma zaujal. Či mi ho bolo ľúto, alebo bol niečím zaujímavý.. Neviem. Dizajnovo tam nič nesedí, pôsobí veľmi čudne. Keď som ho zodvihol, aby som si ho poťažkal, záujem z mojej strany začal narastať. Po niekoľkominútovom okukávaní som bol viacmenej presvedčený, že ho chcem. Hmotnosť vyše 6 kilogramov ma presvedčila, že z ušetreného materiálu asi nebude. Ale... Jeho stav bol zúfalý. Prepadnutá rukoväť zafixovaná elektroinštalačným nulákom, zaprskaný od farby, malty a inej špiny. O funkčnosti sa nedalo hovoriť vôbec. Chrčal, rádio išlo po zapnutí zopár sekúnd a zomrelo, dokonca vo zvuku bolo počuť akúsi spätnú väzbu, o činnosti kazetovej mechaniky by sa skôr dalo povedať, že bola kompletne nečinná! Naozaj, tie fotky nepotrebujú komentár. Dlho bol vzadu na polici za nejakým krajším exponátom aby na prvý pohľad nešpatil a musím priznať, že taktiež som sa veľmi dlho odhodlával urobiť krok dopredu smerom k započatiu renovácie. Niekoľkokrát som sa o to pokúšal, ale pohľad naňho mi vždy zavelil, aby som túto činnosť nechal na neskôr, hlavne na neurčito. Dátum 12. 02. 2016 však bol prelomový. Hop z police dole a poďme rovno na stôl! Do ruky skrutkovač a rýchlo urobiť úkony, od ktorých už nebola cesta späť. Rozhodol som sa naozaj rázne a neodvratne. 

gallery1


Začíname

Aby sa rádiomagnetofón dostal do stavu, ako je na prvej fotografii nižšie, muselo ubehnúť niekoľko dní. Po uvoľnení niekoľkých skrutiek na zadnom paneli sa tento uvoľnil a veľmi neochotne sa oddeľoval od predného panela. Pozor, prišiel som na prvú zvláštnosť, ktorou bolo vybavených niekoľko ďalších modelov takýchto prístrojov. Skrinku prístroja nedržali proti sebe dlhočizné samorezné skrutky na aké sme zvyknutí, ale malé čierne skrutky do kovu s metrickým závitom. Na tejto fotke je úchyt, ktorý je cez kovovú pásovinu až v druhom pláne prichytený krátkou samoreznou skrutkou na skelet mašiny. Tento spôsob fixácie nám umožní výrazne predĺžiť životnosť závitov na úchytoch samotnej skrinky pri nadmernom počte rozoberaní. Tento pohľad bol jedným z príjemných pozitív, ktoré sprevádzali zušľachťovanie tohto chorého jedinca.
Horšie už na veci bol stav oboch teleskopických antén. Usadenie pri všetkej doterajšej chvále nebolo príliš dobre vymyslené. Už fakt, že antény sa dali smerovať veľmi ťažko, neprinášal lahodenie plastovému uchyteniu, do ktorého boli vsadené a priskrutkované. Potešujúce však bolo, že všetky odlomené plastové častice z úchytov boli zapadnuté dovnútra prístroja, takže ich nebolo treba nahrádzať ničím provizórnym. Jasné že to nie je najlepší pocit, ak niečo chytíte do ruky a pri zahrkaní počujete, ako vo vnútri poletujú nejaké úlomky. Treba však túto situáciu brať pozitívne. Čo je vovnútri, to sa nikam pri prenášaní nevytratilo!
Povedal som si teda, že sa pokúsim zlepiť polámané časti a povolím prílišné pnutie kĺbov antén nejakým mazadlom. Všetky odlomené časti z torza uchytenia kĺbov boli komplet, takže sa mohlo lepiť. Aha, čo sa ale nestalo? Po priložení na pôvodné miesta som zistil, že sa materiál obvodových prstencov scvrkol asi o celý milimeter! Plast, ktorý mal pred rokmi väčší objem, sa už dnes nedokázal prispôsobiť pôvodnému tvaru a bol značne menšieho priemeru. Nedalo sa nič robiť, nenechám tie anténne objímky vylámané. Nakoniec sa všetko podarilo. Prúty idú ľahšie a pnutie na objímky je omnoho menšie. Že teleskopické antény neboli polámané, ale iba jemne poohýbané považujem za malý zázrak. Pri buranoch, akí remeselníci z mojich vlastných skúseností dokážu byť, mali byť tie antény už dávno na odpis a vôbec, tie antény tam pri nadobúdaní kazeťáčiku vôbec nemali byť!
Staťou o anténach som trošku predbehol chronológiu, ale stále je čas sa k jej dodržaniu vrátiť.
Pohľad na odňatý zadný panel dokazuje veľmi kompaktné usporiadanie interiéru. Skladá sa v podstate z piatich častí. Tunerová, kazetová, audio a na najspodnejšej priečke postupnosti demontáže je plastový patvar, ktorý obsahuje predný panel pod sklíčkom rádiostupnice, ladiaca mechanika tuneru a LED indikátor výstupnej zvukovej úrovne.
Rozoberanie bolo veľmi emotívne. Tak ako je tento prístroj neštandartný v prívetivosti dizajnu, nezaostáva ani potreba využitia finesov pri rozoberaní. Ako vždy, veľký pozor na množstvo spojovacích vodičov, ktorý keď sa niektorý odniekiaľ odtrhne, prirátavajú sa cenné desiatky minút, než nájdeme kde mu bol koniec. Ďalej je tu kopa všelijakých drobností zamontovaných do predného panelu ako napríklad vstavané mikrofóny s LED indikáciou zvukových špičiek. Niekoľko rozoberaných súčastí si pozrite zase v tejto galérii.

gallery2


Z čoho žije AIMOR?

Z lásky určite nie. Z toho som už vyrástol hádam aj ja. Napájací zdroj je súčasť, ktorá dáva rádiomagnetofónu možnosť žiť svoj život. Nachádza sa v zadnom kryte prístroja. Áno, tu ste ho už videli vyčistený, ale pôvodne vyzeral takto. Veď vravím, že sa s ním nikto nemaznal.
Pikošky neminú ani túto kapitolu! Pozrite sa, v akej polohe bola prístrojová poistka! Ja viem, zase mi nevyšli fotky. Tentoraz sú servisné fotky ozaj nekvalitné, ale žiaľ, pri tejto práci fotoaparát veľmi zavadzia a púšťať z ruky náradie a zaostrovať, komponovať a iné veci ma naozaj otravujú a potom tak vyzerá aj výsledok. Preto sa v tomto článku na rozidiel od iných objaví viac z fotografií z kategórie tých "škaredších"
.
Nuž, čo vy na odstávajúcu poistku? Nevychádzal som z údivu, keď som videl túto situáciu. Ako mohol byť takýmto spôsobom elektrický obvod riadne uzavretý? Nijak inak, iba silou vôle a krehkým putom kontaktu! :-)) Pripomeniem ešte, že súčasťou zdroja, ktorý je zakrytovaný v zadnom paneli sú dva prepínače. Jeden slúži na prepínanie prevádzky AC/DC a druhý na prepínanie vstupnej voltáže 117 - 220V. Kde tie veci dnes! Dnes máte v zariadeniach spínané zdroje, ktoré môžete nakŕmiť od 120 do 240V~ a nič sa nestane. No, nestane. Stačí použiť súčiastky nízkej kvality na hrane parametrov, rok vydržiace kondenzátory a z takého zdroja dokáže byť nakoniec slušná megapetarda s patričným pyrotechnickým efektom.
Sieťový napájací kábel je riešený napevno a v kryte na batériu je naňho vyrezaný malý priechod. Po zmotaní a zbalení do vnútra prístroja má samostatnú priehradku pri batériách. Čomu sa ale úplne čudujem je to, že sa zachoval a časom nestratil plastový tubus, ktorý drží pokope vložené batérie. Slúži na to, aby keď otvoríte plastový kryt batérií, aby vám tieto náhodou nevypadli a nespôsobili pádom otlak na niektorom prste na nohe. Fakt, že slušná vychytávka. Len škoda, že už nepoužívam batérie.

gallery3


Kazetová mechanika

Myslím, že najočakávanejším momentom v čítaní článkov je vždy kazetová mechanika. Táto stránka nie je smerovaná ani tak na konečné vizuálne chválospevy vystavovaných prístrojov, ale skôr na oblasť, čo sa nachádza v útrobách toho ktorého zariadenia. Kazetová mechanika je preto právom na prioritnom rebríčku postupnosti prác.
Ako celý prístroj, bola aj mechanika
značne znečistená a zdevastovaná. Prítlačná kladka, zadná časť mechaniky a rôzne jej zákutia.
Výmena
prítlačnej kladky bola nevyhnutnosťou. Sprevádzalo ju niekoľkonásobné odstreľovanie zaisťovacích podložiek a pružín umiestnených v samotnej mechanike pri rozoberaní.
Systém pohonu pravého unášača je zrealizovaný pomerne zložito s pravdepodobne potrebou častejšieho servisu, ktorý by sa mal postarať o výmenu týchto súčastí pri nadmernejšom používaní magnetofónu.Tenké, tvrdnúce medzikolá, ktoré sa aj rýchlejšie opotrebúvajú, dokážu urobiť aj v stabilite posuvu pásky a tým pádom aj výslednom zvuku peknú paseku. Tým, že ich je niekoľko, narastá aj náročnosť výmeny, pretože aj keď chcete na aute vymeniť zodrané brzdové platničky, ktoré nakusli aj brzový kotúč, musíte meniť obe súčasti. Takže aj tu, keď je stvrdnutá guma na jednom medzikole, zákonite sa rýchlejšie opotrebuje aj zdrsnená plocha proťajšku na druhom medzikole. A výsledok: Rôzne pazvuky, zlý záber, preklzy a nerovnomerné navíjanie pásky. Všetky tieto malé medzikolá som dal dole a ošetril, prípadne som ich oživil, aby boli mäkšie a nemali tie negatívne vlastnosti čo mali.
Postupným problémom bol aj samotný pravý unášač. Vplyvom rokov na ňom starlo ako prítlačné perko, tak aj plstená spojka, ktorá vyrovnáva rozdiely v ťahu na návin odbavenej pásky v závislosti už navinutého materiálu. Fyzika nám hovorí, že čím je menšia vrstva pásky na zásobníkovom kotúčiku kazety, tým rýchlejšie sa krúti. Naopak, ak je návin už väčší, prípadne je na skoro plnej kapacite, krúti sa koliesko veľmi pomaly. Klzná spojka je teda na to, aby vyrovnávala tieto rozdiely v obrátkach, keďže elektromotor v mechanike sa krúti stále rovnakou rýchlosťou. Nemám doma momentové prípravky na určenie toho správneho momentu ťahu, takže bolo nutné nastaviť parameter od oka, s použitím všetkých doterajších vedomostí z praxe. Nesmel byť jednak malý, pretože pri ťažšie navinutej kazete by sa unášač mohol zastaviť a jazýčkový autostop nemá v moci zastaviť mechaniku v prípade hromadenia sa nenavíjanej pásky pri prítlačnej kladke (určite všetci dôverne poznáte). Nesmel byť však ani príliš utiahnutý, aby sa jednak motor nadmerne namáhal a tým pádom spôsoboval príliš silným ťahom kolísanie vo zvuku, žmolenie pásky, alebo jej voľným okom neviditeľné naťahovanie sa, čo malo zase iba za následok nezvratné kolísanie nahrávky a plávanie súvislých tónov v nahrávke v závislosti od natiahnutia pásky. Myslím, že tu už nemám ako komentovať jednotlivé fotografie. Prezrite si galériu. A ak máte otázku, prečo som neodfotil pekne vyčistenú mechaniku? Odpoveďou je: No lebo som zabudol! 

gallery4


Brána do pažeráka

Nie, nezbláznil som sa. Tým vysvetľujem použitý nadpis ďalšej kapitoly. Aj keď kapitola obsahuje iba dve výstižnejšie fotografie, chcem sa veľmi krátko zastaviť pri dvierkach kazetovej mechaniky, teda do brány pažeráka, ktorý občas neľútostne zožerie trošku pásky.
Pred odňatím predného panelu je potrebné okrem iného uvoľniť aj zaistenie dvierok pomocou našej obľúbenej pružnej zaisťovacej podložky.
Prečo sa teda venujem zvlášť dvierkam? Možno niektorí poznáte ten stav, keď rozoberáte kazeťák z dôvodu tak brutálneho navinutia pásky na tónovú ihlu, prípadne prítlačnej kladky, že je nezvratné dať dole predný panel a odstrániť zostatky zhužvaného materiálu, aby ste mohli otvoriť dvierka, prípadne vôbec vybrať kazetu. A sme doma! Vyzdvihujem materiál, z ktorého sú tieto dvierka vyrobené! Sú tak pružné, že vydržia veľmi široký rádius mechanického namáhania z jednej strany na druhú. Práve toto pomáha aj úkonu, kde sa musia dvierka viac mechanicky namáhať, aby sa uvoľnili z uviaznutej pásky. Je tu síce určitá nevýhoda. Pri manipulácii s dvierkami pri vkladaní kazety sú tieto trošku pružnejšie a človek nemá pocit, že zatvára pevné dvierka. Ale ak to má mať za následok prežitie týchto dvierok pri nejakej havárii, budem veľmi rád tento hendikep tolerovať. V praxi som s týmto rádiomagnetofónom už mal možnosť túto "výhodu" vyskúšať pri asi štyroch demontážach, pretože som stále niečo pri skladaní zabudol osadiť, alebo dotiahnuť. Mám ešte v čerstvej pamäti ako som sa niekoľkonásobne pokúšal zlepiť na oboch pántoch zlomené dvierka na prístroji SANYO M-X720LU. Tieto boli naopak vyrobené z neuveriteľne tvrdého materiálu, ktorý musel zákonite povoliť práve pri páčení dvierok pri navinutej kazete na tónovú ihlu. Preto ma táto skutočnosť pri Aimore veľmi potešila.

gallery5


Madlo, alebo úchyt

Patrí madlo (držiak prístroja) medzi tak dôležité súčasti, aby sa muselo ospevovať vo zvlášť kapitole? V tomto prípade určite áno. Ak ste si pozreli fotografie nadobúdacieho stavu, je jasné, prečo tu má madlo svoje dve minúty slávy. Z vonkajšieho pohľadu bolo zrejmé, že je v úchytoch poškodené, ale do akej miery, bol len zúfalý odhad. Až po otvorení prístroja mi bolo jasné, že ho buď niekto šmaril držiac za držiak o zem, alebo inú pevnú podložku, alebo magič padol dole hlavou na zem a prvé, čo ho v páde stlmilo bolo vyklopené madlo, ktoré vylomilo koľajničkové uchyty v skelete. Lietajúce držadlo v prednom paneli bolo potom iba smutným dôsledkom aktu pádu, prípadne úderu. Samozrejme, hotovú prácu som zabudol odfotiť, čo je ale dôležité, že všetko je na svojom mieste a už je možné magneťák bez problémov a obáv riadne prenášať. 

gallery6


Radio - Tape - Phono

Písal som, že po zapnutí magneťáku po prvotnej kontrole z neho liezli iba pazvuky, škrčanie, skrátka všetko, len nie civilizovaný zvuk. Nefandil som si, že mi to prejde len tak ľahko. Chystal som sa na tento prepínač funkcií ako šťuka na rybku. Vo voľnom preklade tento zvrat znamená vyletovať, rozobrať, vyčistiť, poskladať a modliť sa, aby som ho späť poskladal korektne. Tak poďme von z dosky! Bol by som veľmi naivný, keby som si myslel, že to bude brnkačka. Ale čo ma čakalo, tak to ma ozaj prekvapilo. Po rozobraní som zistil, že okrem dosť značného obhorenia kontaktov, bola jedna súčasť húseničky tak prehoretá, že odpadol kontakt a posuvné teliesko nežiadúco skratovalo svojou hrubšou časťou jednotlivé spojenia. Som chlap a muchy sa len tak nezľaknem. Uchopil som pozostalý kus posuvnej plošky do malého krokodílika tak, aby som ho príliš nesploštil. Povedať, že je vyrobený zo sračkového materiálu je slabé konštatovanie. Nakoniec som teda na túto plošku priletoval kúsok vodivého pliešku z rovnakého prepínača, ale inej konštrukcie tak, aby kontakt zaberal na spodu posuvnej dráhy a nie navrchu. Pozrite si výsledok. Dá sa? Tak je všetko v poriadku. Poskladať, prepískať, skontrolovať a šup s ním späť do DPS! Netreba žiaden komentár, iba konštatovanie, že tentoraz bol voči mne osud prívetivý a všetko sadlo na prvý pokus.

gallery7


Reproduktory - zvuková sústava

Na to aby AIMOR búšil pekne do rytmu, je potrebné mať k tomuto efektu akustické meniče, inak povedané reproduktory.
Zvuk tohto rádiomagnetofónu je FAMÓZNY! Zatajil som dych od prekvapenia, čo sa ozvalo z reproduktorov po naladení stanice, prípadne spustenia magnetofónovej kazety. Neveril som vlastným ušiam! Zvuk je nádherný, nenásilný, mimoriadne mäkký, bez agresívnch zložiek hysterických vrešťadiel napríklad aj vyšších modelov značky SHARP. Zvukové korekcie ponúkajú prekvapivo v každej polohe inú farbu. Tu si dokáže nastaviť naozaj zvuk aj náročnejší poslucháč. Pri mnohých zariadeniach sú korekcie jednou z najboľavejších súčastí zvukovej cesty a veľakrát krútime gombíkom len aby sme si nie že našli svoj zvuk, ale kompromis. A to pripomínam, že tu sú korekcie typu TONE, takže žiadne basy a výšky zvlášť! Taktiež strmosť VOLUME je veľmi príjemná. Logaritmický priebeh bežne používaných potenciometrov na hlasitosť má svoju typickú charakteristiku, ale tu je to ovládanie akoby ešte viac príjemnejšie. Chválim, chválim, chválim a poprední svetoví výrobcovia sa môžu hanbiť za svoje kulty boomboxových osobností, ktoré síce dobre vyzerajú, ale hrajú mizerne, to si povedzme úprimne. To iba niektorí šmelinári, ktorí sa snažia silou mocou prezentovať a predávať svoje umelo predražené krámy (za tie strašné prachy fiktívne rezervované a predané do troch dní až týždňa) s nehoráznymi cenami približujúce sa cenám v Ruskej Federácii a na Ukrajine, tvrdia opak. Prečo asi? O tom však niekedy inokedy a inde. Napríklad v sekcii Zápisník.
Ale späť k reprákom. Sústava je dvojpásmová, riešená tak, že výškový reproduktorík je zvnútra predsadený pred basák a vytvára tak pekný estetický prvok na prednom paneli. Samotný basák je potom k skeletu pripevnený štyrmi malými samorezkami. Výkon sa udáva v dokumentácii 2 x 6W, čo je nanajvýš podozrivé. Údaj na reproduktoroch je totižto rovnaký, čo odporuje bežným zvyklostiam. Reproduktory by sa vždy mali osádzať také, aby mali oproti výkonu NF zosilňovača cca 25 - 30% rezervu.
V konečnom dôsledku je však pre mňa informácia o výstupnom NF výkone nepodstatná. Nech má systém aj 2 x 3W, podstata je vo zvukovom prednese, čo zase zopakujem: Je vynikajúci!
Viac tu nie je veľmi sa o čom rozpisovať. Predný panel bol tiež dôkladne
vyčistený od zanesenej špiny a prachu, konieckoncov, zopár fotiek si môžete pozrieť v galérii nižšie. 

gallery8


Záver

AIMOR ST-804FS2 rozbúril vody mojej zbierky a zmietol z piedestálu namyslenosti všetky ostatné japonské renomované značky akými sú napríklad JVC, alebo SHARP,.. atď! Pri kúpe ma zaujal netradičným zjavom, bolo by mi ľúto keby skončil niekde na smetisku nielen dejín. Dal som mu takto novú šancu. Priznávam, sprvoti bol do počtu, ale že ma takto milo prekvapí, to som naozaj nečakal. Je jedným z mojich najmilovanejších exponátov zbierky! Testovanie na veľkom množstve audiokaziet bez jediného zaváhania potvrdilo kvalitu aj po tých niekoľkých desiatkach rokoch prežitých nie vždy v najlepšej nálade a stave. Plne si zaslúžil moju starostlivosť a v tomto prípade naozaj neľutujem asi 5-6 dlhých večerov do noci strávených renováciou skoro do posledného detailu.
Ak mi už niečo má vadiť, je strašné puknutie do reproduktorov pri prepnutí buď na rádio, alebo spustení PLAY na kazetovej mechanike pri akomkoľvek nastavení hlasitosti. Určite by sa do elektroniky dal zaradiť obvod akéhosi delay - efektu, keby sa audio spustilo o sekundu neskôr ako dá poriadnu facku reproduktorom tá spúšťacia napäťová špička.

Ľudstvo si vymyslelo príslovie "Šaty robia človeka". Ale áno, určite na tom niečo je. Ale v prenesenom význame je tento kvalitný exponát hotovou Popoluškou medzi boomboxami! Nenápadný, trošku škaredý, ale zvnútra dobrosrdečný a povahovo s dobrými vlastnosťami.

BOOMBOX No.1 !!!


Pozrite si galériu prezentačných fotiek.

gallery9


Rok výroby: koniec 70. rokov, odhadujem 1978 - 1980
Rozmery: 53 x 30 x 17 cm
Hmotnosť: 6,3 kg

Späť na hlavný zoznam BOOMBOXY

© Eduard, www.boombox.sk
Všetky práva vyhradené! All rights reserved!
| + -