tumblr statistics

Prihlásenie



Kto je online?

Práve tu sú 72 návštevníci a žiaden člen nie je on-line

Minichat

Vypnúť/zapnúť Zvuk Smajlíci História FAQ Kide Chat
18:07-- Eduard: No to sme dopadli teda! Ale je to vekom a samozrejme spoločenskými pomermi. Veľa všeličoho sa udialo, tak sa aj človek podľa toho nejak nastaví. Ja si hovorím každým rokom, že sa do niečoho pustím, ale vždy je to iba predsavzatie na Silvestra. Už sú iné priority, ale drieme to určite, nezanevieram. Uvidíme čo bude.
10:14-- Teslak: Aj u mňa priatelu už mi ostali v izbe lebo bicie, nejaké DJ prehrávače a zopár gitár.Ale neveril by si mi koľkokrát mi píšu ľudia ohľadom rady alebo opravy magnetofonov hlavne kotucakov.Ale celá zbierka je už dávno minulosť až na jeden mgf čo som dostal od kamaráta.
12:19-- Eduard: Jéééj, sem niekto aj píše? Ahoj Tomáš! No vieš, veľa vecí sa zmenilo, ale vidíš, žijem, zbierka zapadá prachom, ale pravidelne ju vysávam, takže nie je to až také zlé. Asi čakám na dôchodok, kedy budem mať na tieto veci omnoho viac času a voľnú myseľ.
13:18-- Teslak: Ako žiješ nebol som tu už niekoľko rokov
13:18-- Teslak: Ahoj Edo !
20:22-- Eduard: Zdravím, nie, 820-ku by som si chcel nechať. Tesla "expozíciou" som dosť oklieštil, nechávam si iba SM 260, 261 a 820-ku.
19:26-- glastron: zdravim eduard,nahodou teslu 820a nepredavate? dakujem
7:06-- Eduard: Palo, aj by som povedal, že je asi dobré sa zamyslieť či preferovať kvantitu, alebo kvalitu. Takže mojim plánom je oddeliť zrno od pliev a konečne na čo sa chystám už roky, zredukovať počet magičov doma. No ale je tu tá druhá zložka a to je čas. To už je horšie. Hodina denne by bol čas, ale na takúto robotu treba niekoľko hodín v kuse aby človek nestratil niť.
23:04-- PotPalo: Ono je hlavne problém s časopriestorom. Nieje čas a ani priestor. :S
17:01-- Eduard: Tak no, žijú, prežívajú, čaká sa na znovuzobudenie ktoré nie a nie prísť. :-)
14:15-- oneeeee: boomboxy ešte žijú .
18:22-- Eduard: No né, sem aj niekto chodí???? Krtek, kde máš web??? Ja žijem, s rúškom na ksichte!
14:52-- krtek: Všude to zdechlo, už to nikdo nesbírá :P
14:52-- karlosg: uz to tu zdochlo?
12:27-- Eduard: ... a posledný... :P
0:16-- PotPalo: Prvý! :P
18:40-- PotPalo: O mesiac o tomto čase už bude po Vianociach. Ako dobre. ;)
9:41-- Eduard: Aj tak to nikto nečíta a vôbec, netuším kde tá chyba je. Ja nemám čas čítať svoju vlastnú stránku! :P
16:38-- PotPalo: "webového profilu profilu " na hlavnej stránke...
18:32-- PotPalo: To jej otvoríme škárku bez sieťky, ale to je na druhom konci bytu, teda na balkóne, to by pavúky mali dlhú cestu až sem. To by trikrát zablúdili, než by sa mi sem odtiaľ dostali.
15:10-- Eduard: Ale jedno nechápem, ako tá hrdzavá mačka vie prejsť cez sieťku... O.O
14:43-- PotPalo: Aj u teba? Sedia v kúte a pozorujú dianie v miestnosti. Ja ich volám špióni. Ako sa dostanú dnu netuším, všade sú sieťky. Aj teraz tu jedného špióna mám, v kúte sa tvári že tam nieje.
12:25-- Eduard: Jáj Palino, rovnako ako nedokážem riešiť predčasný prechod žien do klimaktéria, nepomôžem ti ani v tomto. Blbá chrobač ale áno. Už sa sťahuje zvonka dnu a dom je plný spiderov.
22:22-- PotPalo: Blbá chrobač! Zase ten starý chrobák: keď sa prihlásim na boombox.sk (bez www, úvodná stránka) a kliknem na odkaz ktorý je s www na začiatku (áno, sú tu pomiešané časti stránky s a bez www), tak tam nie som prihlásený. A zrejme to funguje aj naopak. Preto som bol prihlásený kedysi dvakrát, páč to chcelo prihlásenie znova. Nejako to má rozdvojenú osobnosť, tento systém. Nech žije hmyz! :P
22:13-- PotPalo: Nič! Zabalené v troch červených krabiciach so striebornými hviezdičkami. Alebo pokiaľ predsa niečo, tak by som chcel svetový mier. Alebo aspoň svätý pokoj. :D
14:17-- Eduard: Palo zase rýpeš na moje najcitlivejšie miesta? :-) Ja mám problém s vianočnými darčekmi všeobecne a nieto ešte na boombox! Ozaj, čo chceš na vianoce pod stromček? O.O
13:16-- PotPalo: Ahóóój. Nech sa už niečo deje. Alebo sa čaká a bude to ako Vianočný darček? :D
6:31-- Eduard: Nazdar Maťo, ty telepat!!! Ešte ťa nedoštípali nadobro komáre? To som rád že si sa ozval, minulý týždeň som na teba myslel že ako sa asi máš. Super!
6:10-- yokohamaba: pozdravujem Eda a oznamujem,že žijem:-)
18:24-- Eduard: No, a to už ja nevyrábam, vôbec nič... Načo platím doménu a web? O.O

Iba registrovaní používatelia môžu prispievať do chatu, Zaregistruj sa alebo Prihlás

Fórum

Posledný príspevok

Články

AIMOR ST-804FS2

'

ST-804FS2

Šaty robia človeka

Genuine Boombox poznáte podľa zvuku!

17. - 20. 02. 2016

Tento exponát trónil v sekcii Pripravuje sa veľmi dlho. Registrovaní používatelia tohto webu vedia, že ku každému exponátu čakajúceho na renováciu je krátky popis. Ale keďže je rádiomagnetofón už v sieni slávy, v sekcii Pripravuje sa už nefiguruje, prilepím sem text, ktorý ho stručne opisoval.

"Táto fotka toho veľa nenapovie, ale myslím, že bol neodmysliteľnou súčasťou nejakej stavby. Omietka, maľovka a podobné stopy zdobia tento RMGF, ktorý sa občas objaví aj na eBay. Magnetofón v režime play väzbí, všetko chrčí, asi na 3 sekundy sa ozval tuner. Zušľachťovať tento masterpiece bude pravdepodobne za trest."

Vôbec som sa nemýlil. Zhotovil som aj fotografie v nálezovom stave a všetko si podrobnejšie popíšeme a ukážeme nižšie v článku.


Čo dokážeš, AIMOR?

AIMOR ST-804FS2 je jednoduchý jednokazetový rádiomagnetofón so STEREO rádioprijímačom.

  • Napájanie: 117/220 V AC, pevný napájací sieťový kábel umiestniteľný v priehradke priestoru na batérie, DC - 12V, (8 x monočlánok 1,5V) + možnosť externého napájania 12V DC
  • Vlnové rozsahy: FM do 108 MHz, SW1 (od 3,5 - 10MHz), SW2 (od 10 - 24 MHz), MW (od 530 - 1600 kHz) - posuvný prepínač na vrchnom paneli prístroja
  • 2 x teleskopická anténa
  • Červená 5 mm LED vyladenia FM STEREO
  • Zelená LED (dajme tomu že POWER)
  • Audio: Dvojpásmová zvuková sústava (basy, výšky), vstavané vnútorné neoddeliteľné reproduktory, 16cm bas 8Ω, 6W, 5 cm výškový 8Ω, W ? n/a, korekcie - otočný potenciometer TONE, otočný potenciometer BALANCE, otočný potenciometer VOLUME, zvukové režimy MONO, STEREO, STEREO WIDE, funkcie RADIO - TAPE - PHONO, slúchadlový výstup 6,3 mm jack dole na prednom paneli, záznam na vstavané elektretové mikrofóny áno - STEREO, 2 x 6 LED indikátor reálneho zvukového výstupu v závislosti od hlasitosti posluchu, prepínač typu pásiek NORMAL/CrO2, akási signalizácia zvukových špičiek pomocou dvoch červených LED umiestnených v mriežkach na vstavané mikrofóny
  • Bočný panel: výstupné zásuvky 3,5 mm jack na externé reproduktory, 2 x 3,5 mm jack zásuvka na ext. mikrofóny L, R, 2 x CINCH zásuvky na PHONO vstup, dvojpolohový prepínač BEAT CANCEL, externá zásuvka na napájanie 12V (s od výroby poznačenou polaritou na papierovom štítku!!!), zásuvka DIN 5-kolík REC/PB
  • Kazetová mechanika: AC mazacia hlava, soft eject mechanika dvierok kazety, mechanika 1 x remeň, 1 x štvorcová gumička, bežné funkcie vrátane PAUSE, 3- miestne počítadlo pásky, jazýčkový autostop iba na režim PLAY, posuv pásky - štandart 4,76 cm/s

Veľmi, na moje pomery až superkrátko postupuje do siene internetovej slávy ďalší, už zodpovedne môžem prehlásiť, že boombox, Aimor ST-804FS2.
Je to japonský rádiomagnetofón z konca 70. rokov veľmi pevnej konštrukcie, prevedenia a poctivého remeselného spracovania. Všetky použité materiály sú neuveriteľne pevné a čo veľmi rád dodávam, materiály, ktoré musia byť pružné a nie pevné a krehké, sú také, aké majú byť. Teda aby sa pri menšej neopatrnej manipulácii nenávratne nezlomili.

Už na Facebooku som písal, že tento kus sa stal jedným z mojich najobľúbenejších exponátov, ktoré mám. Malo to samozrejme svoju postupnosť, ale aby sme sa k pravému dôvodu dostali, prehryzme sa celou genézou od začiatku...


Ako každý exponát, aj tento rádiomagnetofón má svoj, aj keď nie veľmi špecifický príbeh. Nech sa páči, prehliadnite si fotografie na konci tejto kapitoly. Vidíme jeden zúbožený a katastrofálny kus chudáčika, ktorého predošlí majitelia vôbec nešetrili a predpokladám, že bol súčasťou nejakej remeselnej skupiny vypatlaných maliarov, alebo murárov (pretože na ňom boli aj kúsky malty), čo je na prvý pohľad hneď vidieť. Neviem čím ma zaujal. Či mi ho bolo ľúto, alebo bol niečím zaujímavý.. Neviem. Dizajnovo tam nič nesedí, pôsobí veľmi čudne. Keď som ho zodvihol, aby som si ho poťažkal, záujem z mojej strany začal narastať. Po niekoľkominútovom okukávaní som bol viacmenej presvedčený, že ho chcem. Hmotnosť vyše 6 kilogramov ma presvedčila, že z ušetreného materiálu asi nebude. Ale... Jeho stav bol zúfalý. Prepadnutá rukoväť zafixovaná elektroinštalačným nulákom, zaprskaný od farby, malty a inej špiny. O funkčnosti sa nedalo hovoriť vôbec. Chrčal, rádio išlo po zapnutí zopár sekúnd a zomrelo, dokonca vo zvuku bolo počuť akúsi spätnú väzbu, o činnosti kazetovej mechaniky by sa skôr dalo povedať, že bola kompletne nečinná! Naozaj, tie fotky nepotrebujú komentár. Dlho bol vzadu na polici za nejakým krajším exponátom aby na prvý pohľad nešpatil a musím priznať, že taktiež som sa veľmi dlho odhodlával urobiť krok dopredu smerom k započatiu renovácie. Niekoľkokrát som sa o to pokúšal, ale pohľad naňho mi vždy zavelil, aby som túto činnosť nechal na neskôr, hlavne na neurčito. Dátum 12. 02. 2016 však bol prelomový. Hop z police dole a poďme rovno na stôl! Do ruky skrutkovač a rýchlo urobiť úkony, od ktorých už nebola cesta späť. Rozhodol som sa naozaj rázne a neodvratne. 

gallery1


Začíname

Aby sa rádiomagnetofón dostal do stavu, ako je na prvej fotografii nižšie, muselo ubehnúť niekoľko dní. Po uvoľnení niekoľkých skrutiek na zadnom paneli sa tento uvoľnil a veľmi neochotne sa oddeľoval od predného panela. Pozor, prišiel som na prvú zvláštnosť, ktorou bolo vybavených niekoľko ďalších modelov takýchto prístrojov. Skrinku prístroja nedržali proti sebe dlhočizné samorezné skrutky na aké sme zvyknutí, ale malé čierne skrutky do kovu s metrickým závitom. Na tejto fotke je úchyt, ktorý je cez kovovú pásovinu až v druhom pláne prichytený krátkou samoreznou skrutkou na skelet mašiny. Tento spôsob fixácie nám umožní výrazne predĺžiť životnosť závitov na úchytoch samotnej skrinky pri nadmernom počte rozoberaní. Tento pohľad bol jedným z príjemných pozitív, ktoré sprevádzali zušľachťovanie tohto chorého jedinca.
Horšie už na veci bol stav oboch teleskopických antén. Usadenie pri všetkej doterajšej chvále nebolo príliš dobre vymyslené. Už fakt, že antény sa dali smerovať veľmi ťažko, neprinášal lahodenie plastovému uchyteniu, do ktorého boli vsadené a priskrutkované. Potešujúce však bolo, že všetky odlomené plastové častice z úchytov boli zapadnuté dovnútra prístroja, takže ich nebolo treba nahrádzať ničím provizórnym. Jasné že to nie je najlepší pocit, ak niečo chytíte do ruky a pri zahrkaní počujete, ako vo vnútri poletujú nejaké úlomky. Treba však túto situáciu brať pozitívne. Čo je vovnútri, to sa nikam pri prenášaní nevytratilo!
Povedal som si teda, že sa pokúsim zlepiť polámané časti a povolím prílišné pnutie kĺbov antén nejakým mazadlom. Všetky odlomené časti z torza uchytenia kĺbov boli komplet, takže sa mohlo lepiť. Aha, čo sa ale nestalo? Po priložení na pôvodné miesta som zistil, že sa materiál obvodových prstencov scvrkol asi o celý milimeter! Plast, ktorý mal pred rokmi väčší objem, sa už dnes nedokázal prispôsobiť pôvodnému tvaru a bol značne menšieho priemeru. Nedalo sa nič robiť, nenechám tie anténne objímky vylámané. Nakoniec sa všetko podarilo. Prúty idú ľahšie a pnutie na objímky je omnoho menšie. Že teleskopické antény neboli polámané, ale iba jemne poohýbané považujem za malý zázrak. Pri buranoch, akí remeselníci z mojich vlastných skúseností dokážu byť, mali byť tie antény už dávno na odpis a vôbec, tie antény tam pri nadobúdaní kazeťáčiku vôbec nemali byť!
Staťou o anténach som trošku predbehol chronológiu, ale stále je čas sa k jej dodržaniu vrátiť.
Pohľad na odňatý zadný panel dokazuje veľmi kompaktné usporiadanie interiéru. Skladá sa v podstate z piatich častí. Tunerová, kazetová, audio a na najspodnejšej priečke postupnosti demontáže je plastový patvar, ktorý obsahuje predný panel pod sklíčkom rádiostupnice, ladiaca mechanika tuneru a LED indikátor výstupnej zvukovej úrovne.
Rozoberanie bolo veľmi emotívne. Tak ako je tento prístroj neštandartný v prívetivosti dizajnu, nezaostáva ani potreba využitia finesov pri rozoberaní. Ako vždy, veľký pozor na množstvo spojovacích vodičov, ktorý keď sa niektorý odniekiaľ odtrhne, prirátavajú sa cenné desiatky minút, než nájdeme kde mu bol koniec. Ďalej je tu kopa všelijakých drobností zamontovaných do predného panelu ako napríklad vstavané mikrofóny s LED indikáciou zvukových špičiek. Niekoľko rozoberaných súčastí si pozrite zase v tejto galérii.

gallery2


Z čoho žije AIMOR?

Z lásky určite nie. Z toho som už vyrástol hádam aj ja. Napájací zdroj je súčasť, ktorá dáva rádiomagnetofónu možnosť žiť svoj život. Nachádza sa v zadnom kryte prístroja. Áno, tu ste ho už videli vyčistený, ale pôvodne vyzeral takto. Veď vravím, že sa s ním nikto nemaznal.
Pikošky neminú ani túto kapitolu! Pozrite sa, v akej polohe bola prístrojová poistka! Ja viem, zase mi nevyšli fotky. Tentoraz sú servisné fotky ozaj nekvalitné, ale žiaľ, pri tejto práci fotoaparát veľmi zavadzia a púšťať z ruky náradie a zaostrovať, komponovať a iné veci ma naozaj otravujú a potom tak vyzerá aj výsledok. Preto sa v tomto článku na rozidiel od iných objaví viac z fotografií z kategórie tých "škaredších"
.
Nuž, čo vy na odstávajúcu poistku? Nevychádzal som z údivu, keď som videl túto situáciu. Ako mohol byť takýmto spôsobom elektrický obvod riadne uzavretý? Nijak inak, iba silou vôle a krehkým putom kontaktu! :-)) Pripomeniem ešte, že súčasťou zdroja, ktorý je zakrytovaný v zadnom paneli sú dva prepínače. Jeden slúži na prepínanie prevádzky AC/DC a druhý na prepínanie vstupnej voltáže 117 - 220V. Kde tie veci dnes! Dnes máte v zariadeniach spínané zdroje, ktoré môžete nakŕmiť od 120 do 240V~ a nič sa nestane. No, nestane. Stačí použiť súčiastky nízkej kvality na hrane parametrov, rok vydržiace kondenzátory a z takého zdroja dokáže byť nakoniec slušná megapetarda s patričným pyrotechnickým efektom.
Sieťový napájací kábel je riešený napevno a v kryte na batériu je naňho vyrezaný malý priechod. Po zmotaní a zbalení do vnútra prístroja má samostatnú priehradku pri batériách. Čomu sa ale úplne čudujem je to, že sa zachoval a časom nestratil plastový tubus, ktorý drží pokope vložené batérie. Slúži na to, aby keď otvoríte plastový kryt batérií, aby vám tieto náhodou nevypadli a nespôsobili pádom otlak na niektorom prste na nohe. Fakt, že slušná vychytávka. Len škoda, že už nepoužívam batérie.

gallery3


Kazetová mechanika

Myslím, že najočakávanejším momentom v čítaní článkov je vždy kazetová mechanika. Táto stránka nie je smerovaná ani tak na konečné vizuálne chválospevy vystavovaných prístrojov, ale skôr na oblasť, čo sa nachádza v útrobách toho ktorého zariadenia. Kazetová mechanika je preto právom na prioritnom rebríčku postupnosti prác.
Ako celý prístroj, bola aj mechanika
značne znečistená a zdevastovaná. Prítlačná kladka, zadná časť mechaniky a rôzne jej zákutia.
Výmena
prítlačnej kladky bola nevyhnutnosťou. Sprevádzalo ju niekoľkonásobné odstreľovanie zaisťovacích podložiek a pružín umiestnených v samotnej mechanike pri rozoberaní.
Systém pohonu pravého unášača je zrealizovaný pomerne zložito s pravdepodobne potrebou častejšieho servisu, ktorý by sa mal postarať o výmenu týchto súčastí pri nadmernejšom používaní magnetofónu.Tenké, tvrdnúce medzikolá, ktoré sa aj rýchlejšie opotrebúvajú, dokážu urobiť aj v stabilite posuvu pásky a tým pádom aj výslednom zvuku peknú paseku. Tým, že ich je niekoľko, narastá aj náročnosť výmeny, pretože aj keď chcete na aute vymeniť zodrané brzdové platničky, ktoré nakusli aj brzový kotúč, musíte meniť obe súčasti. Takže aj tu, keď je stvrdnutá guma na jednom medzikole, zákonite sa rýchlejšie opotrebuje aj zdrsnená plocha proťajšku na druhom medzikole. A výsledok: Rôzne pazvuky, zlý záber, preklzy a nerovnomerné navíjanie pásky. Všetky tieto malé medzikolá som dal dole a ošetril, prípadne som ich oživil, aby boli mäkšie a nemali tie negatívne vlastnosti čo mali.
Postupným problémom bol aj samotný pravý unášač. Vplyvom rokov na ňom starlo ako prítlačné perko, tak aj plstená spojka, ktorá vyrovnáva rozdiely v ťahu na návin odbavenej pásky v závislosti už navinutého materiálu. Fyzika nám hovorí, že čím je menšia vrstva pásky na zásobníkovom kotúčiku kazety, tým rýchlejšie sa krúti. Naopak, ak je návin už väčší, prípadne je na skoro plnej kapacite, krúti sa koliesko veľmi pomaly. Klzná spojka je teda na to, aby vyrovnávala tieto rozdiely v obrátkach, keďže elektromotor v mechanike sa krúti stále rovnakou rýchlosťou. Nemám doma momentové prípravky na určenie toho správneho momentu ťahu, takže bolo nutné nastaviť parameter od oka, s použitím všetkých doterajších vedomostí z praxe. Nesmel byť jednak malý, pretože pri ťažšie navinutej kazete by sa unášač mohol zastaviť a jazýčkový autostop nemá v moci zastaviť mechaniku v prípade hromadenia sa nenavíjanej pásky pri prítlačnej kladke (určite všetci dôverne poznáte). Nesmel byť však ani príliš utiahnutý, aby sa jednak motor nadmerne namáhal a tým pádom spôsoboval príliš silným ťahom kolísanie vo zvuku, žmolenie pásky, alebo jej voľným okom neviditeľné naťahovanie sa, čo malo zase iba za následok nezvratné kolísanie nahrávky a plávanie súvislých tónov v nahrávke v závislosti od natiahnutia pásky. Myslím, že tu už nemám ako komentovať jednotlivé fotografie. Prezrite si galériu. A ak máte otázku, prečo som neodfotil pekne vyčistenú mechaniku? Odpoveďou je: No lebo som zabudol! 

gallery4


Brána do pažeráka

Nie, nezbláznil som sa. Tým vysvetľujem použitý nadpis ďalšej kapitoly. Aj keď kapitola obsahuje iba dve výstižnejšie fotografie, chcem sa veľmi krátko zastaviť pri dvierkach kazetovej mechaniky, teda do brány pažeráka, ktorý občas neľútostne zožerie trošku pásky.
Pred odňatím predného panelu je potrebné okrem iného uvoľniť aj zaistenie dvierok pomocou našej obľúbenej pružnej zaisťovacej podložky.
Prečo sa teda venujem zvlášť dvierkam? Možno niektorí poznáte ten stav, keď rozoberáte kazeťák z dôvodu tak brutálneho navinutia pásky na tónovú ihlu, prípadne prítlačnej kladky, že je nezvratné dať dole predný panel a odstrániť zostatky zhužvaného materiálu, aby ste mohli otvoriť dvierka, prípadne vôbec vybrať kazetu. A sme doma! Vyzdvihujem materiál, z ktorého sú tieto dvierka vyrobené! Sú tak pružné, že vydržia veľmi široký rádius mechanického namáhania z jednej strany na druhú. Práve toto pomáha aj úkonu, kde sa musia dvierka viac mechanicky namáhať, aby sa uvoľnili z uviaznutej pásky. Je tu síce určitá nevýhoda. Pri manipulácii s dvierkami pri vkladaní kazety sú tieto trošku pružnejšie a človek nemá pocit, že zatvára pevné dvierka. Ale ak to má mať za následok prežitie týchto dvierok pri nejakej havárii, budem veľmi rád tento hendikep tolerovať. V praxi som s týmto rádiomagnetofónom už mal možnosť túto "výhodu" vyskúšať pri asi štyroch demontážach, pretože som stále niečo pri skladaní zabudol osadiť, alebo dotiahnuť. Mám ešte v čerstvej pamäti ako som sa niekoľkonásobne pokúšal zlepiť na oboch pántoch zlomené dvierka na prístroji SANYO M-X720LU. Tieto boli naopak vyrobené z neuveriteľne tvrdého materiálu, ktorý musel zákonite povoliť práve pri páčení dvierok pri navinutej kazete na tónovú ihlu. Preto ma táto skutočnosť pri Aimore veľmi potešila.

gallery5


Madlo, alebo úchyt

Patrí madlo (držiak prístroja) medzi tak dôležité súčasti, aby sa muselo ospevovať vo zvlášť kapitole? V tomto prípade určite áno. Ak ste si pozreli fotografie nadobúdacieho stavu, je jasné, prečo tu má madlo svoje dve minúty slávy. Z vonkajšieho pohľadu bolo zrejmé, že je v úchytoch poškodené, ale do akej miery, bol len zúfalý odhad. Až po otvorení prístroja mi bolo jasné, že ho buď niekto šmaril držiac za držiak o zem, alebo inú pevnú podložku, alebo magič padol dole hlavou na zem a prvé, čo ho v páde stlmilo bolo vyklopené madlo, ktoré vylomilo koľajničkové uchyty v skelete. Lietajúce držadlo v prednom paneli bolo potom iba smutným dôsledkom aktu pádu, prípadne úderu. Samozrejme, hotovú prácu som zabudol odfotiť, čo je ale dôležité, že všetko je na svojom mieste a už je možné magneťák bez problémov a obáv riadne prenášať. 

gallery6


Radio - Tape - Phono

Písal som, že po zapnutí magneťáku po prvotnej kontrole z neho liezli iba pazvuky, škrčanie, skrátka všetko, len nie civilizovaný zvuk. Nefandil som si, že mi to prejde len tak ľahko. Chystal som sa na tento prepínač funkcií ako šťuka na rybku. Vo voľnom preklade tento zvrat znamená vyletovať, rozobrať, vyčistiť, poskladať a modliť sa, aby som ho späť poskladal korektne. Tak poďme von z dosky! Bol by som veľmi naivný, keby som si myslel, že to bude brnkačka. Ale čo ma čakalo, tak to ma ozaj prekvapilo. Po rozobraní som zistil, že okrem dosť značného obhorenia kontaktov, bola jedna súčasť húseničky tak prehoretá, že odpadol kontakt a posuvné teliesko nežiadúco skratovalo svojou hrubšou časťou jednotlivé spojenia. Som chlap a muchy sa len tak nezľaknem. Uchopil som pozostalý kus posuvnej plošky do malého krokodílika tak, aby som ho príliš nesploštil. Povedať, že je vyrobený zo sračkového materiálu je slabé konštatovanie. Nakoniec som teda na túto plošku priletoval kúsok vodivého pliešku z rovnakého prepínača, ale inej konštrukcie tak, aby kontakt zaberal na spodu posuvnej dráhy a nie navrchu. Pozrite si výsledok. Dá sa? Tak je všetko v poriadku. Poskladať, prepískať, skontrolovať a šup s ním späť do DPS! Netreba žiaden komentár, iba konštatovanie, že tentoraz bol voči mne osud prívetivý a všetko sadlo na prvý pokus.

gallery7


Reproduktory - zvuková sústava

Na to aby AIMOR búšil pekne do rytmu, je potrebné mať k tomuto efektu akustické meniče, inak povedané reproduktory.
Zvuk tohto rádiomagnetofónu je FAMÓZNY! Zatajil som dych od prekvapenia, čo sa ozvalo z reproduktorov po naladení stanice, prípadne spustenia magnetofónovej kazety. Neveril som vlastným ušiam! Zvuk je nádherný, nenásilný, mimoriadne mäkký, bez agresívnch zložiek hysterických vrešťadiel napríklad aj vyšších modelov značky SHARP. Zvukové korekcie ponúkajú prekvapivo v každej polohe inú farbu. Tu si dokáže nastaviť naozaj zvuk aj náročnejší poslucháč. Pri mnohých zariadeniach sú korekcie jednou z najboľavejších súčastí zvukovej cesty a veľakrát krútime gombíkom len aby sme si nie že našli svoj zvuk, ale kompromis. A to pripomínam, že tu sú korekcie typu TONE, takže žiadne basy a výšky zvlášť! Taktiež strmosť VOLUME je veľmi príjemná. Logaritmický priebeh bežne používaných potenciometrov na hlasitosť má svoju typickú charakteristiku, ale tu je to ovládanie akoby ešte viac príjemnejšie. Chválim, chválim, chválim a poprední svetoví výrobcovia sa môžu hanbiť za svoje kulty boomboxových osobností, ktoré síce dobre vyzerajú, ale hrajú mizerne, to si povedzme úprimne. To iba niektorí šmelinári, ktorí sa snažia silou mocou prezentovať a predávať svoje umelo predražené krámy (za tie strašné prachy fiktívne rezervované a predané do troch dní až týždňa) s nehoráznymi cenami približujúce sa cenám v Ruskej Federácii a na Ukrajine, tvrdia opak. Prečo asi? O tom však niekedy inokedy a inde. Napríklad v sekcii Zápisník.
Ale späť k reprákom. Sústava je dvojpásmová, riešená tak, že výškový reproduktorík je zvnútra predsadený pred basák a vytvára tak pekný estetický prvok na prednom paneli. Samotný basák je potom k skeletu pripevnený štyrmi malými samorezkami. Výkon sa udáva v dokumentácii 2 x 6W, čo je nanajvýš podozrivé. Údaj na reproduktoroch je totižto rovnaký, čo odporuje bežným zvyklostiam. Reproduktory by sa vždy mali osádzať také, aby mali oproti výkonu NF zosilňovača cca 25 - 30% rezervu.
V konečnom dôsledku je však pre mňa informácia o výstupnom NF výkone nepodstatná. Nech má systém aj 2 x 3W, podstata je vo zvukovom prednese, čo zase zopakujem: Je vynikajúci!
Viac tu nie je veľmi sa o čom rozpisovať. Predný panel bol tiež dôkladne
vyčistený od zanesenej špiny a prachu, konieckoncov, zopár fotiek si môžete pozrieť v galérii nižšie. 

gallery8


Záver

AIMOR ST-804FS2 rozbúril vody mojej zbierky a zmietol z piedestálu namyslenosti všetky ostatné japonské renomované značky akými sú napríklad JVC, alebo SHARP,.. atď! Pri kúpe ma zaujal netradičným zjavom, bolo by mi ľúto keby skončil niekde na smetisku nielen dejín. Dal som mu takto novú šancu. Priznávam, sprvoti bol do počtu, ale že ma takto milo prekvapí, to som naozaj nečakal. Je jedným z mojich najmilovanejších exponátov zbierky! Testovanie na veľkom množstve audiokaziet bez jediného zaváhania potvrdilo kvalitu aj po tých niekoľkých desiatkach rokoch prežitých nie vždy v najlepšej nálade a stave. Plne si zaslúžil moju starostlivosť a v tomto prípade naozaj neľutujem asi 5-6 dlhých večerov do noci strávených renováciou skoro do posledného detailu.
Ak mi už niečo má vadiť, je strašné puknutie do reproduktorov pri prepnutí buď na rádio, alebo spustení PLAY na kazetovej mechanike pri akomkoľvek nastavení hlasitosti. Určite by sa do elektroniky dal zaradiť obvod akéhosi delay - efektu, keby sa audio spustilo o sekundu neskôr ako dá poriadnu facku reproduktorom tá spúšťacia napäťová špička.

Ľudstvo si vymyslelo príslovie "Šaty robia človeka". Ale áno, určite na tom niečo je. Ale v prenesenom význame je tento kvalitný exponát hotovou Popoluškou medzi boomboxami! Nenápadný, trošku škaredý, ale zvnútra dobrosrdečný a povahovo s dobrými vlastnosťami.

BOOMBOX No.1 !!!


Pozrite si galériu prezentačných fotiek.

gallery9


Rok výroby: koniec 70. rokov, odhadujem 1978 - 1980
Rozmery: 53 x 30 x 17 cm
Hmotnosť: 6,3 kg

Späť na hlavný zoznam BOOMBOXY

© Eduard, www.boombox.sk
Všetky práva vyhradené! All rights reserved!
| + -