Práve tu sú 135 návštevníci a žiaden člen nie je on-line
|
RD 830
Boombox, alebo miniveža??? Každý má svoju pravdu. Tento prístroj bol prezentovaný ako miniveža, ale spĺňa všetky atribúty boomboxu. Je prenosný, ťažký, s úctyhodnou hmotnosťou 9,6 kg, lezie z neho dosť hutný zvuk, je možné použiť alternatívne napájanie, ALE na druhej strane, odnímateľná vrchná rukoväť, odoberateľné a voľne rozmiestniteľné komponenty ho dovoľujú zaradiť, a to právom medzi miniveže. Prístroj sa predával v 80. rokoch v Tuzexe za zatiaľ nezistenú cenu a zdobil obývačky lepšie zarábajúcej sociálnej vrstvy vo vtedajšom rozkvitnutom socialistickom zriadení konca osemdesiatych rokov. Ja si ho najlepšie pamätám z roku 1987, keď ho spolužiak doniesol na prax. Mali sme vtedy všetci poobednú smenu, čo značilo menej práce a viac priestoru na obchytkávanie spolužiačok. Ibaže to poobedie šli spolužiačky bokom, pretože vtedy bol kráľom spolužiak Laco a jeho Asahi RD 830. Týmto sme sa dostali k faktu, ktorý si tu musíme vysvetliť. Asahi RD 830 je identický model s týmto Fair Mate RD 830, takže rozdiel je iba v nápise.
Dajme si trochu histórie a nepodložených faktov: Na jednom diskusnom fóre som sa dočítal čriepku z histórie dovozu tohto prístroja do vtedajšieho Československa. Autor (mimochodom sa údajne sám pričinil o dovoz tohto minizázraku do republiky) písal, citujem: "Rakuska firma Witrans, ktora zastupovala vyrobcu tohto zariadenia spolocnost Asahi Corporation pre teritorium CSSR, chcela odlisit tento vyrobok od ostatnych vyrobkov Asahi Corp. predavanych pod obchodnou znackou Fair Mate a prisla s nazvom Asahi (znie to japonskejsie)". Citovaný text pochádza zo stránky hifi.estranky.cz. Každý, kto tento kus má a v dobrom stave, si ho mimoriadne cení ani nie z technického hľadiska, ale ozaj, vtedy to bol výstavný kus hodný veľkej chvály a hlavne pýchy. Som presvedčený, že zohnať u nás kus v takomto stave je dnes veľmi nepravdepodobné. Každý kto má trochu citu pre nostalgiu dôb dávno minulých si ho len tak z ruky nepustí a zháňanie tohto exempláru sa dá prirovnať k lovu kapitálneho kapra na vybrakovanom rybníku bez zakrmovania.
Môj exemplár som kúpil na inzerát v takomto zúboženom stave. Docapkaný, zlomená anténa, ktorá držala iba silou lepiacej pásky a vrtáku vloženého medzi zlomené súčasti a pohľad na MGF hlavy a kladku zo strany dvierok bol tak isto žalostný. A to mi pani do telefónu povedala, že je plne funkčný a nemá žiadne chyby! Keď som si dovolil pri osobnom prevzatí argumentovať, že sorry, ale kazeťák, ktorý ani nemukne, ten asi funkčný nie je. (Ani sa nečudujem, že sa krosná s hlavami nevládali dvihnúť na pás, keď boli takto zakusnuté.) Odpoveď znela, že ona to netušila. Seno nežeriem, ale hodil som to za hlavu. Bol som si viacmenej istý, že tú pani už nikdy neuvidím a tým pádom to je človeku jedno. Ďalšie sľuby a zavádzajúce informácie, ktoré prebiehali pri komunikácii a ponuke ďalšej elektroniky boli tiež zarážajúce a iba som skonštatoval, že my, trocha neskôr narodení by sme si nie v každom prípade mali od staršej generácie brať príklad.
Je vidieť, že o tento prístroj bolo postarané asi iba tak, že keď už rádio hralo nejako čudne, opravila sa anténa pre lepší príjem. Frekventovane používané tlačidlá ako POWER, EJECT, dvierka na kazetu, tlačidlá MGF mechaniky, COUNTER RESET a miesto okolo nich nebolo čistené..nnno ... netrúfam si povedať, toto treba po prezretí fotografií zvážiť subjektívne. Nevedel som sa dočkať okamihu, kedy to všetko napravím a uvediem do riadneho, čistého stavu. Samozrejme, vec treba hodnotiť aj tak, že nie každý, kto si kúpi nejakú elektroniku domov, híčka si ju a má k nej osobnostný vzťah. Títo ľudia si ho kúpili pravdepodobne preto, lebo bol z Tuzexu, možno mali bony z práce v zahraničí, výrobky Tesla im nevyhovovali alebo chceli mať niečo, čo nemajú ani štyri tucty susedov po okolí. Postavili si milého Fair Mate na komodu, alebo kuchynskú linku a používali ho ako spotrebák. Za takýto prístup nikoho haniť nemôžeme. Je to ako s autom, niekto si ho leští od novoty, snaží sa ho udržiavať v dobrom stave, a niekto si auto kúpi, nešetrí ho od prvého dňa a ledva rieši výmeny oleja v stanovených termínoch, no a keď už je to auto ošumtelé, zodrané a je čas na nové, predá ho a kúpi nové, ktorého bude pravdepodobne čakať podobný osud. Prichádzam do styku so všelijakými ľudmi, ktorí sa vyslovene čudujú a pýtajú: "To aj takéto veci sa zbierajú? Veď ani poriadne nefungujú.." Nuž a keď zistia, že o ne má záujem zberateľ, tak im zasvietia oči, pretočia na kase cenu a pýtajú mnohonásobne viac. Veľmi ťažko si dajú vysvetliť, že v takom zúboženom stave tá vec nemá hodnotu, treba nad ňou stráviť celé hodiny pri čistení, "rozchádzani" a zháňaní súčiastok, hlavne remeňov a gumičiek. Konkrétne na tomto modeli som strávil plus mínus (v tomto prípade som si to stopol) 31 hodín v časovom odstupe asi 5 dní! Rozobranie, dôkladné vyčistenie, umytie, samotná oprava, poskladanie. Do tohto nepočítam fotenie a úpravu fotografií na web. A to ešte mám robiť video? Čo preto, natočené je to za malú chvíľu ak je zhruba scenár, ale tá strihová postprodukcia, to sa mi veru nechce podstupovať. Áno, video sa dá urobiť aj jednoducho, nejaká tá stieračka, efekt, ale krtek nasadil latku veľmi vysoko, takže na odfláknutie zostrihu tu nie je priestor.
Ako teda prebiehala očista? V prvom rade bolo treba rozobrať celú zostavu, kazetový deck a prijímač so zosilňovačom zvlášť. Človek si povie, jeden dekel sem tam a je to. Omyl. Deck som musel rozkúskovať do poslednej dosky a modulu aby som sa dostal k mechanike a samotnému zotrvačníku, ktorý bolo treba vybrať aby sa mohol navliecť nový remeň. Celkovo tento deck poháňa jeden motor a z neho postupne krútiacu silu prenášajú tri gumičky a jeden remeň, ktorý ide krátkou cestou na zotrvačník. Jedna gumička ide na počítadlo pásky, druhá na centrálne koleso na prevody rýchleho prevíjania, a tretia cez prevod na pravý unášač. Remeň z motora ide na zotrvačník, ktorý poháňa ihlu na kladke. Krosná s MGF hlavami sa dvíhajú na pásku priamym časovaným ozubeným pohonom a nie zvlášť motorom ako napríklad Tesla Condor. Múdro. O problém menej a pár dolárov ušetrených. Bla, bla, bla, práce pokračovali ďalej, kúpil som všetky nové gumové súčasti vrátane kladky a šlo sa skladať. Hmm, ALE. Pred tým ako som rozoberal mechaniku, som si všimol, že remeň od zotrvačníka nie je len tak pretrhnutý únavou, ale je vyslovene rozšklbnutý niečím ostrým. Nebral som to vôbec ako nejakú vec, ktorou sa mám zaoberať, ale až do tej chvíle, keď som nasadil všetky gumičky, poskladal mechaniku a že teda, idem ju skúsiť ako točí. Posledná antiskratová kontrola (vzpriečený zalezený skrutkovač pod doskou s plošnými spojmi neraz narobil vrásky nepozorným opravárom, keď preskočila iskrička a integráč v prdeli) a ide sa na vec. Stláčam PLAY! Bum, spadol remeň. Dobre, asi bol zle nasadený. Znova. Play! Bum, remeň dole. Myslím, že som povedal Kur**a, čo je?! Nasadil som remeň a už nedôverčivo som tretí krát stlačil PLAY. Hádajte, čo sa stalo? Jasné, BUM, remeň dole! Čo to k***a do **** zase je???? Už som vedel, že je zle. Pozerám na starý remeň a vtedy mi zasvietilo. Nie iba mne zhadzovalo remeň! Ako sa pôvodní majitelia, alebo nebodaj nejaký erudovaný mechanik pokúšali remeň nasadzovať, podarilo sa im ho skrutkovačom vyslovene prerezať a roztrhnúť. Nahodiť ho späť bez otvorenia krytu zotrvačníka je náročnejšie a remeň musí znášať zvýšené pnutie než sa navlečie, pre netrpezlivého jedinca nevhodná činnosť, ktorá aj tak dopadla. Nuž ale prečo zhadzuje ten remeň? Naklonil som si mechaniku tak, aby som na ňu videl a zopakoval úkon nasadenia remeňa. A boli sme doma. Remeň neustále odpadával z jediného dôvodu. Pri štarte motor strašne šklbne remeňom tak, že sa ten vychýli z dráhy a spadne dole. Nechápem, ale mechanizmus nastrčený na konci osky motora je do vrchu zaoblený, nerozumiem, ako môže znášať tie nábehy motora??? Po dvoch skúškach správnosti bola mechanická úprava hriadeľa elektromotora nezvratná. Vykonal som ju umiestnením kvázi prstenca z jednej vyšľahanej kladky (niekedy je dobré nevyhadzovať ani staré rapavé kladky) medzi dve drážky na oske motora. Takýmto spôsobom remeň pri rozbehu síce uhne na mikrosekundu z dráhy, ale doraz ho okamžite odkopne späť a pri súvislom behu motora už remeň spoľahlivo drží stopu. To je všetko, zbaliť, zadeklovať a hurá na druhý komponent - prijímač so zosilňovačom.
Toto bol tvrdší oriešok. Po sňatí krytu na mňa civel veľmi zlý pohľad. Znôška možno 25 ročného prachu historickej hodnoty! Niet divu, mriežky na vrchnom plastovom kryte neboli kvôli odvodu tepla z koncového stupňa a trafa opatrené hustou sieťkou ako to robila väčšina výrobcov za cenu zvýšeného vysychania kondenzátorov a prach mal tak možnosť prechádzať veľkou bránou do vnútra prístroja. Usadil sa veľmi húževnato všade, kde sa dalo. Tvoril hustú vrstvu od napájacej časti, transformátora, NF časti, konektorov až po tunerovú časť, Po vyčistení to už bol krajší pohľad. Čierna plocha je opäť čiernou plochou a vnútorný predný panel bol tiež vykutraný od nečistôt do posledného kútika.
Ide sa skladať! Posledná kontrola poodtŕhaných káblikov z feritovej antény - bez strát, zozadu tiež všetko OK, ešte obrátime črevá zospodu, všetky káble na mieste, môžeme zakrabicovať! Všetko prebehlo bez problémov, po správnom zapojení káblov do konektorov a následnom zapnutí sa ozval slastný zvuk rozhlasovej stanice. Nasledovala skúška magnetofónu. Alles gute, dokonca aj nahrávanie, prehrávanie, pretáčanie, full autostop, no proste neviem čo by na tom nefungovalo. Zlatý klinec programu: Výmena antény a hotovo, naleštiť, nafotiť, napísať článok, zverejniť... Materiálu mám ako na Kleopatru, tak ešte vymyslieť ako tie fotky čo najlepšie odprezentovať. Ospravedlňujem sa za kvantum fotiek v texte, chápem, že ak niekto číta článok a stále musí klikať na nejaký odkaz, je to otrava, ale neviem akým pre mňa lepším spôsobom by som vedel dať tie fotky na to pravé miesto aby vystihovali najlepšie svoj obsah. Verím však tomu, že sa s touto vecou bez ujmy vysporiadate.
Či je na predaj? Všetko je na predaj, záleží od toho, či to človek chce predať alebo nie. Ak by som ho mal predať, tak to musí za to stáť. Má pre mňa vysokú cenu a aj tým pričinením, že som na ňom strávil dosť času. Ale ak by som mal urobiť výmenu, tak za Sharp GF-777, 767 s nejakým doplatkom, alebo za Sharp GF-9696, bez doplatku len v TOP stave, takom ako je táto mašina. Fotky sú dôkazom.
Je veľa slov, čo by som ešte vedel napísať, ale prenechám konečne slovo originálnym fotografiám:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok výroby: 1983-1985
Váha: 9,6 kg
Rozmery d x v x h: 53 x 27,5 x 23 cm
Späť na hlavný zoznam BOOMBOXY